Wat begon als een lokale virusuitbraak in het Chinese Wuhan legt een half jaar later het openbare leven in Nederland praktisch stil. Ook de UvA wordt getroffen: fysiek onderwijs en fysieke tentamens zijn niet meer mogelijk, evenementen worden afgelast. Na een aantal maanden start de universiteit langzaam het fysieke onderwijs en onderzoek weer op. Maar hoe gaat dat?
In dit dossier verzamelen we alles over de gevolgen van het coronavirus voor de universiteit, het onderwijs en de wetenschap.
Studenten en medewerkers snakken ernaar elkaar weer te zien. Maar hoe kan dat als de universiteit zich aan de regels van de anderhalvemaatregelsamenleving moet houden? Er worden protocollen gemaakt, en looproutes. Er worden bovendien afspraken gemaakt met de HvA en de VU over de collegetijden om zoveel mogelijk studenten fysiek onderwijs aan te kunnen bieden. Tegelijkertijd verzoekt de UvA alle medewerkers om ook na de zomer zoveel mogelijk thuis te werken, zodat alle beschikbare ruimte voor onderwijs en onderzoek gebruikt kan worden.
Aangezien het voor de UvA onmogelijk is om fysieke tentamens te organiseren, wil de universiteit op een andere manier voorkomen dat studenten frauderen. De universiteit komt uit bij proctoring: daarbij neemt een applicatie via je webcam en je microfoon geluid op, registreert je locatie en de websites die worden bezocht en programma’s die worden gebruikt.
Hoewel het enkel bij grootschalige bachelortentamens wordt gebruikt, zijn veel studenten mordicus tegen. Er komt een petitie, een negatief advies, en de Centrale Studentenraad spant zelfs een kort geding tegen de universiteit aan. De rechter stelt de universiteit in het gelijk, maar de raad bezint zich op verdere stappen. Tegelijkertijd loopt er een onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens naar proctoring,
Het onderwijs van geneeskundestudenten is stilgelegd, maar ze blijven zelf niet stilzitten. En ook andere studenten proberen mensen te helpen die in de problemen komen door het coronavirus.