Foto: Barend Wilschut

'Een breuk met Elsevier? De wetenschap kan het hebben'

Willem van Ewijk,
2 oktober 2015 - 11:59

Mochten UvA en HvA hun abonnement op de wetenschappelijke tijdschriften van Elsevier niet verlengen dan zijn er alternatieve manieren om de artikelen uit Elsevier-tijdschriften te blijven lezen.

UvA-onderzoekers publiceren vaak in Elseviertijdschriften, dit kunnen ze blijven doen. Ook als de UB haar licentie kwijtraakt. ‘Als de Nederlandse universiteiten geen Elsevierlicentie meer hebben, blijft de rest van de wereld de artikelen gewoon lezen,’ zegt hoogleraar informatica Jan Bergstra, hoogleraar informatica aan de UvA, en hoofdredacteur van het bij Elsevier aangesloten Science of Computer Programming.

Als onderzoeker of student kun je, ook zonder dat de UB een Elsevier-abonnement heeft, artikelen van die uitgeverij blijven raadplegen. Vraag collega’s van buitenlandse universiteiten om je een artikel te e-mailen, of zoek op de hashtag #icanhazpdf op Twitter. ‘Veel artikelen worden ook al op arXiv.org of op UvA-server DARE aangeboden,’ zegt Jan Bergstra. ‘Daar doet Elsevier op onderzoeksgebieden als wiskunde en computerwetenschappen niet moeilijk over.’ Volgens UB-directeur Maria Heijne is Elsevier hier inmiddels terughoudender in geworden en zullen in het vervolg op die websites alleen artikelen te raadplegen zijn die voor 2016Namelijk, het jaar tot wanneer, in dat geval, de Elsevier-licentie zou hebben gelopen. gepubliceerd zijn.

Foto: Barend Wilschut
Waar publiceren UvA-onderzoekers? Een vergelijking tussen de zes grootste uitgeverijen.

De Universiteit van Konstanz, in Duitsland, had vanaf begin 2014 een jaar of anderhalf geen Elsevier-abonnement meer. De universiteitsbibliotheek vond toch dat het voor onderzoekers en studenten mogelijk moest blijven de artikelen van Elsevier te raadplegen. Er kwam een pay-per-viewdienst, waarmee het mogelijk werd om per geraadpleegd artikel te betalen. Onderzoekers en studenten konden ongelimiteerd raadplegen, en de universiteitsbibliotheek betaalde. De directeur van de universiteitsbibliotheek van de UvA en de HvA, Maria Heijne, wil voorkomen dat het zover komt, ‘want dan betaal je zomaar dertig euro per artikel’.