Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Sincerely Media (Unsplash)
opinie

‘Pyjama uit en make-up op, ook bij een online college’

Nina Scheres,
18 juni 2020 - 10:51

Als student kom je niet in pyjama naar college en in de werkkamer van een docent hangt geen vuile was. Het lijkt logisch, maar volgens docent biomedische wetenschappen Nina Scheres gaat het bij online colleges nog regelmatig fout. ‘Voor wie denkt dat het hoofdboard van je bed heel neutraal is: het feit dat je nog in je nest ligt wordt heus wel opgemerkt.’

Studiejaar 2020/2021 wordt ‘On campus als het kan, online omdat het kan’. Van die webcam zijn we dus voorlopig nog niet af; de nieuwe lichting eerstejaars en hun docenten gaan elkaar vooral online leren kennen. Hoogste tijd dus dat zij zich eens verdiepen in hoe je professioneel in beeld komt.  

 

De indruk die een docent maakt, geeft studenten ook direct een indruk van hun universiteit. En een eerste indruk is niet alleen hardnekkig, maar ook al binnen 2 seconden gemaakt, stelt onderzoeker en intuïtie-expert Malcom Gladwell. Het is zoals het gezegde: je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken. Docenten zouden er daarom goed aan doen om wat meer aandacht te besteden aan hun webcamverschijning.

 

Deskundigheid in plaats van verstrooidheid

In de collegezaal kunnen studenten een verstrooid type – maar ook met veel passie voor het vakgebied – vaak wel waarderen. Maar als ze voor de webcam slechts een overbelicht gezicht – of alleen maar een deel daarvan – zien, inspireert dat toch minder. Wie nog weet hoe hij zelf vroeger roddelde over docenten, kan zich ongetwijfeld voorstellen hoe snel een eerstejaars ook nu een mening vormt als de docent raar in beeld komt. (Psst, 2 seconden dus).

‘Volg je normaal je lessen niet met volle mond, dan zit je ook niet vol in beeld te snaaien tijdens een online werkgroep’

En geef de studenten eens ongelijk. Een nieuw studiejaar starten is onder gewone omstandigheden al spannend genoeg. Dus treft een student die inlogt bij een digitaal college het liefst iemand die overkomt alsof alles onder controle is. Die docent moet de student immers helpen om de stof te begrijpen en genoeg punten te halen in een extra chaotische tijd. Het is dan gewoon prettig als die docent vertrouwen en deskundigheid uitstraalt.

 

Vage vlek

Andersom werkt dat natuurlijk net zo goed: als student kom je beter in beeld als de docent jou herkent als dat gemotiveerde type met veel vragen, dan wanneer je bekend staat als die vage, persoonsvormige vlek voor een helverlicht raam. Of als diegene met die zonnebril en dat biertje die af en toe even door het beeld fladdert. De docent is immers wel degene die jou straks gaat beoordelen. 

‘Je komt al een heel eind met een outfit zonder print, en een achtergrond zonder onderbroeken of vuile vaat in beeld’

Nou lijkt het logisch dat online dezelfde standaard geldt als ‘on campus’. Sta je niet in pyjama voor de collegezaal, dan ook niet voor de webcam. Volg je normaal je lessen niet met volle mond, dan zit je ook niet vol in beeld te snaaien tijdens een online werkgroep. Maar is dat voor iedereen logisch? De eindeloze hoeveelheid tips en anekdotes hierover op internet bewijst dat er behoefte is aan duiding.

 

Geen advies

Toch staat er op de instructiepagina’s van universiteiten weinig tot niets over hoe je jezelf goed verzorgd in beeld brengt. En dat is onterecht, want gezichtskenmerken blijken meer dat de helft van een eerste indruk te bepalen. Vooruit, make-up adviezen of tips over hoe je je haar het beste kan dragen voor de webcam zijn misschien minder belangrijk dan het doorgronden van het universum. Maar laten we het als academici (en academici in spe) niet negeren.

 

Want wist je dat een gezichtsuitdrukking duidelijker overkomt als de wenkbrauwen goed zichtbaar zijn? En je gezichtsuitdrukking goed overbrengen via de webcam is nu juist moeilijk. Linda Duits merkte al eerder op in Folia dat lesgeven via de webcam lijkt op acteren in een stomme film. Een wenkbrauwpotloodje dient dus niet om mooi te zijn, maar om ervoor te zorgen dat studenten gelijk snappen dat de docent niet boos, maar teleurgesteld kijkt als een opdracht niet af is.

‘Make-up is niet frivool. Nee, het is noodzaak’

Lik foundation

En wist je dat de webcam je erg bleek laat lijken? Niet iets om zomaar aan voorbij te gaan, want dan maken we ons maar onnodig zorgen om elkaars gezondheid. Docenten zijn immers geen 20 meer, zo stelde de studente die reeds vóór de lockdown een petitie startte om de universiteit te sluiten vanwege de risico’s op Covid-19. De docent of student die een gezonde teint wil, kiest dus voor daglicht, of plaatst een lamp net achter het scherm. En wie zichzelf dan nog steeds te flets vindt kan een bescheiden lik foundation smeren. Maar smeer met mate, want strepen worden door de webcam nou net weer benadrukt. Verder kom je al een heel eind met een outfit zonder print, en een achtergrond zonder onderbroeken of vuile vaat in beeld. Oh, en voor wie nu denkt dat het hoofdboard van je bed heel neutraal is: het feit dat je nog in je nest ligt wordt heus wel opgemerkt!

Docenten zullen straks schermvullend bij de studenten in beeld komen (en sommige hebben een groot scherm). Studenten kunnen straks niet meer veilig achterin de zaal gaan zitten, want iedereen zit op de eerste rij, zo’n 40 cm van het scherm. Een beetje ‘groomen’ is in deze tijden dus niet ijdel. Make-up is niet frivool. Nee, het is noodzaak. UvA, zet daar eens wat richtlijnen voor op uw site. Docenten, verschijn voor die webcam als stabiel baken in onzekere onderwijstijden. Studenten, doe gewoon alsof je écht op die eerste rij zit. 

 

Dus check dat licht. Trim die baard, tem die snor. Kam dat haar en smeer een crèmepje. Gewoon, zodat iedereen, docent én student, het hoofd verzorgd, rustig en koel kan houden.

 

Nina Scheres is docent biomedische wetenschappen aan de UvA.

Lees meer over