Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
wetenschap

UvA-onderzoek toont falen dyslexiebeoordeling

Yannick Fritschy,
8 juni 2015 - 16:45
Betreft
Deel op
De huidige beoordelingsmethode van dyslexie is ontoereikend, blijkt uit onderzoek van de UvA en de University of Oxford. De onderzoekers toonden aan dat niet alle cognitieve oorzaken van dyslexie bekend zijn. Volgens hen moet de vergoeding van dyslexiebehandeling daarom niet afhangen van de resultaten van cognitieve vaardigheidstests, zoals dat nu het geval is.

Of de overheid behandeling van dyslexie vergoedt, hangt in Nederland niet alleen af van de leesvaardigheid van een kind. Alleen als een zwak lezend kind ook slecht presteert in cognitieve vaardigheidstests, wordt de dyslexiebehandeling vergoed. Volgens UvA-hoogleraar onderwijskunde Peter de Jong, een van de onderzoekers, is het beoogde doel van dit systeem dat slechte leesvaardigheid alleen behandeld wordt als de oorzaak genetisch is, en niet als bijvoorbeeld slecht onderwijs eraan ten grondslag ligt.

Nemo
Dat systeem werkt echter alleen als het volledige mechanisme achter genetisch bepaalde dyslexie bekend is. Als daarentegen ook onbekende cognitieve processen daarbij een rol spelen, zijn de huidige vaardigheidstests ontoereikend.

De onderzoekers namen het systeem onder de loep door de leesvaardigheid van 373 kinderen en hun ouders in Science Center Nemo te bestuderen. Daaruit bleek dat de leessnelheid van ouders redelijk sterk overeenkomt met die van hun kind. Er is dus, zoals verwacht, een verband tussen genetisch materiaal en leesvaardigheid.

Vergoeding voor iedereen
Dyslexietests gaan ervan uit dat dit verband tussen genen en leesvaardigheid loopt via bekende cognitieve processen. Om dat te controleren, lieten de onderzoekers de kinderen enkele cognitieve vaardigheidstests doen. Uit de resultaten daarvan bleek dat slechts de helft van de genetisch bepaalde leesvaardigheidsverschillen tussen kinderen met deze cognitieve processen verband houdt. Daaruit concluderen de onderzoekers dat er ook tot dusver onbekende cognitieve processen zijn die een rol spelen bij dyslexie.

De onderzoekers vinden daarom dat vergoeding van dyslexiebehandeling niet langer moet afhangen van de resultaten van cognitieve vaardigheidstests. Volgens hen is het überhaupt niet mogelijk om alle cognitieve oorzaken van dyslexie te achterhalen. Daarom pleiten ze ervoor om behandeling te vergoeden bij alle kinderen met een ernstig leesprobleem.
lees meer