Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
wetenschap

Unilever Research Prijs voor Oud-UvA student

Adelaida de Cuba,
31 oktober 2013 - 15:27
Oud UvA-student communicatiewetenschap en aio Toni van der Meer heeft met zijn masterscriptie de Unilever Research Prijs gewonnen. Op 28 november neemt hij de prijs, een beeld en een cheque van vijfentwintighonderd euro in ontvangst.

Foto: UvA Foto: UvA

Van der Meer heeft voor zijn masterscriptie framing van crises bij bedrijven en organisaties onderzocht, oftewel welke woorden, beelden en focus bedrijven kiezen bij het brengen van hun nieuws. Hij bestudeerde vier crisissituaties: de explosie van SE Fireworks in 2000, het beperkte KLM-luchtverkeer in 2010 door een uitbarsting van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull, het faillissement van de DSB Bank in 2009 en de brand bij Chemie-Pack in Moerdijk in 2011. De student vertelt dat public relations (PR) van organisaties, nieuwsmedia en het publiek allemaal aan framing doen, maar elk met andere focus. Bij bijvoorbeeld de brand in Moerdijk legde PR de focus op gevolgen van de brand, terwijl het publiek juist de oorzaak wilde weten. Door het analyseren van framing kunnen volgens Van der Meer uit de hand gelopen crisissituaties in de toekomst voorkomen worden.

Volgens de UvA-alumnus kunnen bedrijven hun voordeel doen met het onderzoek. ‘Het is van belang dat organisaties bij de communicatie rondom een noodsituatie niet alleen vanuit de organisatie denken, maar dat ze de interactie zoeken met nieuwsmedia en publiek. Doen ze dat niet of niet goed, dan kan communicatie een crisis juist verergeren.’

De Unilever Research Prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan de beste masterstudenten van dertien Nederlandse universiteiten als erkenning voor hun onderzoek. In 2012 werd de bachelorscriptie van Van der Meer over de driehoeksverhouding tussen consument, bedrijf en goed doel, geplaatst in het Tijdschrift voor Communicatiewetenschap. Zijn huidige masterscriptie wordt nog beoordeeld voor een publicatie in een vaktijdschrift.