Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Actualiteiten podcast Vraag 2
podcast

Vraag 2 | Kun je propaganda online nog wel herkennen?

Jip Koene Jip Koene,
15 mei 2025 - 08:00

Van TikTok-filmpjes tot AI-deepfakes: online propaganda kent vele gezichten. In oorlogen zoals die in Oekraïne en Gaza is de strijd net zo goed digitaal. Hoe ziet propaganda er vandaag de dag uit en hoe kun je je er tegen wapenen? Je hoort het in de nieuwste aflevering van Vraag 2, met universitair hoofddocent Literary & Cultural Analysis Boris Noordenbos, op Spotify.

In de nieuwste aflevering van Vraag 2 belt redacteur Jip Koene met Boris Noordenbos, universitair hoofddocent Literary & Cultural Analysis aan de Universiteit van Amsterdam. Noordenbos stelt dat we ons online mogelijk al in propagandamilieus bevinden, ook al zijn we ons daar niet altijd van bewust.

Joris Noordenbos, universitair hoofddocent Literary & Cultural Analysis
Joris Noordenbos, universitair hoofddocent Literary & Cultural Analysis

Sociale media spelen een grote rol in de manier waarop propaganda tegenwoordig wordt verspreid. ‘In de twintigste eeuw werd propaganda vaak op een lineaire manier door staatsactoren gebracht,’ legt Noordenbos uit. ‘Door de opkomst van sociale media zijn mensen niet alleen ontvangers, maar ook makers en verspreiders van propaganda.’ Daardoor is het steeds lastiger te achterhalen wat de oorsprong van een boodschap is.

Ook de grens tussen entertainment, op platforms als TikTok en Instagram, en propaganda vervaagt. Daarnaast speelt kunstmatige intelligentie een steeds grotere rol, aldus Noordenbos. ‘Zo zette Traoré, de leider van Burkina Faso, AI in om een lofzang op zijn beleid te creëren met de stemmen van Justin Bieber en Beyoncé. Of neem het zogenaamde ‘grooming’ van AI: het verschijnsel waarbij AI wordt gevoed met bepaalde informatie, zodat gebruikers bijvoorbeeld vooral content te zien krijgen die het perspectief van het Kremlin versterkt.’

 

Luister naar het hele verhaal in de nieuwste podcastaflevering op Spotify.

Productie & presentatie: Jip Koene
Eindredactie: Dirk Wolthekker
Muziek: Paolo Argento

website loading