Gisteravond werd in Amerika de allerlaatste aflevering van
Breaking Bad uitgezonden. Kabelzender AMC (
Mad Men,
The Walking Dead) startte de reeks in 2008, tijdens de eerste paar seizoenen voor een kleine maar zeer fanatieke groep kijkers. Naarmate de serie steeds meer grote prijzen in de wacht sleepte, nam de mond-tot-mondreclame via sociale media ook grotere vormen aan. Tegen de tijd van het laatste seizoen was het inmiddels een
ware hype: ontelbare kijkers bleken deze zomer de opgelopen achterstand met dvd-boxen en downloads te hebben ingehaald, en steeds meer fans noemen het een van de beste dramaseries aller tijden. Wat maakt
Breaking Bad juist op dit moment zo succesvol?
Wie op het internet te rade gaat, treft daar hoe dan ook genoeg theorieën. Over geen enkele tv-serie wordt op dit moment zo veel geschreven als over
Breaking Bad, waarbij elke nieuwe aflevering niet alleen tot speculaties over de plot heeft geleid, maar ook tot veel cultuurfilosofische overpeinzingen. Veel schrijvers zien in het verhaal een
reflectie van de economische crisis. Hoofdpersoon Walter White heeft zelfs met twee banen moeite om rond te komen, en besluit drugs te gaan produceren omdat zijn verzekering zijn groeiende ziektekosten niet vergoedt. De Amerikaanse maatschappelijke en politieke discussie rondom Obamacare en regulering van verzekeraars speelt dus zeker een rol in de thematiek van de serie.
Daarnaast zien velen in
Breaking Bad een metafoor voor uit de hand gelopen kapitalisme. Walter begint zijn drugsimperium met een bescheiden doelstelling: hij wil in eerste instantie alleen genoeg methamfetamine produceren om zijn gezin uit de schulden te halen, maar hoeveel geld hij ook verdient, het blijkt nooit genoeg te zijn. Net als bij de heersende elite, de '1%' van de bevolking die het overgrote merendeel van het geld in handen heeft, lijkt Walter White de belichaming van een onbeheersbaar financieel systeem waarin hebzucht uiteindelijk altijd de overhand krijgt. De populariteit van de serie kan dus ook te maken hebben met
de groeiende kloof tussen arm en rijk in de VS (en ook
in Nederland).
En dan is er ook nog de manier waarop de serie
inhaakt op de rassenkwestie.
Breaking Bad speelt zich af in de staat New Mexico, waar bijna de helft van de populatie van latino-afkomst is. De drugshandel wordt in de serie door deze latino-minderheid gerund, maar vanaf het moment dat de blanke Walter White (!) drugs begint te produceren, is het vanzelfsprekend dat hij een superieur product aflevert en de drugsmarkt volledig overneemt. De weinige niet-blanke personages in de serie spelen dan ook secundaire rollen, en worden in de meeste gevallen door de briljante White volledig buitenspel gezet.
Deze thematische elementen haken duidelijk in op discussiepunten die een grote rol spelen in het publieke debat van dit moment. Of ze zo bedoeld zijn of niet, deze overeenkomsten geven fans, bloggers en recensenten in ieder geval meer dan genoeg om over na te denken en schrijven. Tegelijkertijd wordt er op dit moment ook wel zó aandachtig naar de serie gekeken dat de analyse zijn doel
soms een beetje voorbij schiet. Gelukkig blijft het moeilijk om te vergeten dat
Breaking Bad ook op technisch en verhalend niveau meeslepend, poëtisch, hilarisch en bijna ondraaglijk spannend is.
Nederlandse kijkers kunnen
hier (legaal!) beginnen met het inhalen van oude afleveringen die door de VPRO al zijn uitgezonden. En wie alleen een opfriscursus nodig heeft voor het laatste seizoen, kijkt het filmpje hieronder.