Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Foto: Blondinrikard Fröberg (cc, via Flickr)
opinie

Van der Pol | Voor de leeuwen

Linda van der Pol,
6 november 2017 - 14:20
Betreft
Deel op

We struinen over de Veluwezoom en zien uit naar Schotse hooglanders. Alle drie liepen we de Nijmeegse Vierdaagse – allen zwoeren we het wandelen daarna af, nu vinden we onszelf toch weer op pad.

Wat wij verder gemeen hebben: een (voormalige) liefde voor het onderwijs.

 

De een gaf al les toen ze net haar bachelor binnen had en haar vroegere middelbare school zo omhoog zat dat het weinig uitmaakte dat ze geen enkele bevoegdheid had. Ze kreeg moeilijke klassen en moest het maar uitzoeken. Als haar leerlingen over haar smiespelden – ‘ze wil me gewoon’ of ‘geen hart en ook geen kont’ – had ze geen idee wat te doen: ze deed maar alsof ze het niet hoorde. ‘Dit nooit, nooit weer,’ zei ze aan het einde van het schooljaar – en ze meende het.

 

Eerder dit jaar waarschuwde de Algemene Onderwijsbond dat het lerarentekort gevaarlijk oploopt. Nu al komt het VO zeshonderd voltijds leraren tekort, dat aantal stijgt in 2020 tot achthonderd. Veel leraren gaan met pensioen, er is te weinig aanwas.

Als haar leerlingen over haar smiespelden – ‘geen hart en ook geen kont’ – had ze geen idee wat te doen

Logisch gevolg: een massale inzet van leraren zonder de juiste graad. Maar, zei voormalig staatssecretaris Dekker vorig jaar: ‘Leerlingen in het voortgezet onderwijs verdienen het allerbeste onderwijs en daarvoor zijn goed opgeleide leraren cruciaal.’ Om de kwaliteit van onderwijs te garanderen moet het aantal onbevoegden teruggedrongen worden.

 

Een terechte eis, maar benadruk niet alleen het belang voor de leerling, maar ook dat van de docent. Je kunt nog zo uit het juiste hout gesneden zijn; als je te vroeg voor de leeuwen wordt gegooid is de kans dat je uitstroomt groot.

 

Dat zal mijn andere vriendin niet gebeuren. Ook zij wil haar leven lang al doceren. Nu volgt ze een educatieve master en staat ze begeleid, als stagiair, voor de klas. Ze staat te popelen na haar afstuderen voltijds aan de slag te gaan: op haar stageschool kreeg ze al na een paar lessen een baan aangeboden. 

 

En de Vierdaagse dan? ‘Die week hebben we de de overgangsvergaderingen van vwo 5,’ zegt ze een beetje sip. ‘Maar daar valt vast een mouw aan te passen,’ voegt ze toe met het aanstekelijk enthousiasme van een jonge, begeesterde docent.

lees meer