Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
actueel

'Nieuwe mediaprofessional moet flexibeler zijn'

Adelaida de Cuba,
1 november 2013 - 20:54
Uitgever Sanoma kondigde gisteren aan dat er 32 titels worden verkocht, samengevoegd of opgeheven. Dit zal onvermijdelijk gevolgen hebben voor mediastudenten die binnenkort de arbeidsmarkt betreden. Eric de Boer heeft vijftien jaar gewerkt bij Sanoma en is nu marketingdocent bij de opleiding media, informatie & communicatie (mic). De Boer vertelt over hoe studenten zich moeten voorbereiden op deze klap voor de media-industrie.

Wat betekent de reorganisatie voor huidige mediastudenten?
‘Voor de studenten die nu bijna afgestudeerd zijn, verandert er vrij weinig. De titels zullen namelijk in 2015 pas verdwijnen. Ik kreeg een mail van Sanoma dat er juist gouden tijden zijn aangebroken voor stagiaires. Er wordt natuurlijk een focus gelegd op goedkopere werknemers, dus stagiaires hebben meer kans om een plek te vinden.’

Eric de Boer Eric de Boer

Hoe moeten studenten die over twee jaar afstuderen zich voorbereiden op een hevig veranderd medialandschap?
‘Studenten moeten flexibeler zijn. Wat we zullen zien, is dat niet-media bedrijven ook media gaan inzetten. Studenten moeten zich dus niet meer alleen richten op mediabedrijven. Als je bij een bedrijf komt, is het ook van belang dat je je zelfstandigheid laat zien. Klop aan de deur van je baas en toon initiatief. Laat zien hoe het ook anders kan. Tijdschriften zoals Linda kunnen binnenkort gaan uitbreiden en aan evenementen doen, dit is een gouden kans voor studenten om te laten zien dat ze veelzijdig zijn.'

Een tienjarenplan zit er niet in?
‘Dat lijkt me niet verstandig. Alles is eindig. Als mediaprofessional moet je rekening houden met de maatschappij die  verandert. We weten niks over de toekomst. Alles kan veranderen. Kijk maar naar de Google Glass. In de toekomst zou ik tegen jou praten en bij wijze van spreken tegelijkertijd televisie kunnen kijken. De klant van tegenwoordig is niet trouw. Dat wil zeggen dat we snel uitgekeken zijn op iets. Kijk maar naar Hyves. Is het dan een slecht medium? Eerst was dat heel hip onder de jongeren en daarna werd het Facebook. Zelfs Facebook is minder hip aan het worden nu al die ouders ook op Facebook zitten. Het is maar een kwestie van tijd voordat techniek je inhaalt of voordat de klant is uitgekeken.  Nee, het is niet te voorkomen. Mensen willen op zoek naar iets nieuws. Tenzij je goed meedraait dynamiek. Wees flexibel en blijf jezelf scholen. Het einde van je hbo-opleiding is pas het begin van je carrière.’

Hoe wordt er nu gecommuniceerd vanuit de opleiding?
‘Vanaf 2014 zullen studenten nu de studie à la carte volgen. Dit betekent dat ze niet vast zullen zitten aan een profiel, maar kunnen kiezen of ze een half jaartje marketing willen doen en daarna een half jaartje redactie. Zo leid je veelzijdige mediaprofessionals op die van alles kunnen doen in een bedrijf.’

Volgens docent De Boer is er dus geen grote reden tot zorgen. Hoe ervaren de studenten dat?

Rolf Gortz (23) en Carmen Kloosterhuis (19), zijn beide propedeusestudenten mic en werken aan een project met Sanoma als opdrachtgever. De studenten moeten  een tijdschrift voor 18- tot 24- jarigen bedenken.

Hoe hebben jullie de kennis van de reorganisatie verwerkt in jullie project?
‘Ik denk dat het heel belangrijk is om je bezig te houden met de trends. Wij maken een muziektijdschrift dat dan om het kwartaal uit zou komen, omdat de trends van muziek niet zo snel gaan. Ik denk dat sommige tijdschriften in de mist zijn gegaan omdat ze niet goed meegingen met de tijd.’

Maken jullie je zorgen als je afgestudeerd bent dat je niet aan een baan komt?
Gortz: ‘Ik wil meer de productie kant op. Ik hoef niet echt bij een tijdschrift. Dat vond ik het fijne aan deze opleiding. Je kan nog alle kanten op.’

Kloosterhuis: ‘Ik hoef sowieso geen vast contract. Ik vind het wel fijn dat je continu met iets andere bezig kunt zijn. Die onzekerheid is er nu eenmaal, maar je moet er op kunnen inspelen. Ik zou wel bij een tijdschrift willen. Een tijdschrift zoals de Linda of Vice. Ik wil ook hierna een master doen. Tegen die tijd is alles ook weer anders.’

Op de website van de afstudeerrichting media, marketing & publishing staat een interview waarin Eric de Boer vragen beantwoordt over de rigoureuze stap van Sanoma. Lees het hier.