Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
actueel

'Doneren moet weer leuk worden'

Fien Veldman,
10 november 2012 - 08:32
Studenten Richard van der Horst en Wouter Zwarekant, (media, informatie & communicatie), besloten donaties aan een goed doel ‘weer leuk te maken’. Zij zetten de website DonatieDeals.nl op, die op 21 november online gaat. In ruil voor een donatie krijgt de donateur korting op een product naar keuze.

Wat is DonatieDeals precies?
Richard van der Horst: ‘Wij willen met DonatieDeals de donateur voorop stellen en belonen voor een donatie. Op de website komen verschillende deals te staan, waarbij het bedrijf dat de korting aanbiedt en het goede doel samenwerken. Je krijgt dan bijvoorbeeld bij een donatie van tien euro voor Dance4Life, 50 euro korting op een jongerenvakantie van GoGo Jongerentours. We vinden het belangrijk om een stukje kwaliteit te bieden in ons aanbod. We bieden dus iedere week vier deals aan op de website. Er zit geen Tel Sell-rommel tussen, of borstvergrotingen – van die toestanden die je soms bij GroupOn ziet. Het zijn gewoon leuke producten die mensen enthousiast maken om donateur te worden.'

Hoe kwam DonatieDeals tot stand?
Voor onze opleiding moesten Wouter en ik een jaar geleden een ondernemingsplan schrijven. Terwijl we naar school liepen, werden we bij het metrostation Weesperplein aangesproken door iemand die donateurs aan het werven was voor stichting AAP. Dat vonden we best wel irritant. Wij wilden doneren leuk maken. Na uitwerking van ons plan namen we contact op met Dance4Life. Het hoofd fondsenwerving zag het meteen zitten, dus dat werd onze eerste partner.’

Doneren jullie zelf ook aan een goed doel?
‘Nee. Momenteel niet. Jongeren doneren nauwelijks: dat is ook precies de reden dat we DonatieDeals zijn gestart. Dit is een manier om doneren aantrekkelijk te maken. Hoe kun je jongeren het beste motiveren? Met korting. Voor jongeren, en zeker studenten, die het al krap hebben, is het altijd mooi om korting te krijgen op een bepaald product door middel van een donatie.’

Jullie zeggen dat honderd procent van het gedoneerde geld naar een goed doel gaat. Hoe zorgen jullie dan voor je eigen inkomsten?
‘Wij vragen aan de bedrijven die korting geven ook een bepaalde vergoeding voor onszelf: het kost natuurlijk geld om de website in de lucht te houden, bijvoorbeeld. Het is wel altijd lager dan het bedrag dat het goede doel krijgt: als Dance4Life bijvoorbeeld vijf euro ontvangt, dan krijgen wij minder. Wanneer we een deal opzetten, leggen we contact met het bedrijf, en vragen we ze hoeveel procent korting ze willen geven, en hoeveel kortingscodes ze uit willen geven. Dan spreken we daar een vergoeding voor af.’

Wat heeft dat bedrijf er dan aan?
‘Wij brengen het bedrijf en het goede doel samen. Het bedrijf krijgt nieuwe klanten doordat ze een korting aanbieden, en voor de maatschappelijke beeldvorming is het handig dat ze met goede doelen samenwerken. Zo helpen ze op hun manier mee aan een betere wereld.’

Denk je dat mensen alleen maar doneren wanneer ze korting op producten ervoor terugkrijgen?
‘Ja. Ik denk dat de consument voor een donatie wel iets terug wil krijgen. De samenleving van dit moment wordt steeds individualistischer: mensen denken steeds meer aan zichzelf. Als je iemand iets wil laten doen, zoals een donatie geven - is het goed als je ze ook iets teruggeeft. Dat is bij ons dus de korting. Structurele donateurs krijgen nu niet eens een bedankje. Er wordt dus niets gedaan aan het behouden van donateurs. Uit een rapport van ABN Amro blijkt ook dat de manier van fondsenwerving die voor de donateur iets oplevert, stijgt in populariteit.’

Krijgen donateurs geen last van irritante reclames?
‘Om het leuk te houden willen we zorgen dat gegevens van gebruikers niet gedeeld worden. Noch met bedrijven, noch met goede doelen. We sturen dus geen extra reclame. Je kunt je wel opgeven voor de nieuwsbrief, maar dat gebeurt alleen als de consument daar zelf voor kiest.’
Lees meer over