Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Engels als voertaal.
Foto: Marc Kolle
actueel

Inspectie: UvA-opleiding sociale geografie en planologie mag volgens wet in het Engels

Tijmen Hoes Tijmen Hoes,
27 februari 2025 - 12:44

Volgens de Onderwijsinspectie mag de UvA-opleiding sociale geografie en planologie volgens de richtlijnen van de huidige wet ook in het Engels worden aangeboden. Engelstalige opleidingen liggen onder een vergrootglas vanwege de aanstaande Wet Internationalisering in Balans, waarbij het Engels moet worden teruggedrongen.

Mag een opleiding in het Engels gegeven worden of niet? De opleiding sociale geografie en planologie aan de UvA in elk geval wel, blijkt uit het recente rapport van de Onderwijsinspectie: Engelstalige universitaire bacheloropleidingen. Die onderzocht op verzoek van het ministerie van OCW welke redenen opleidingen hebben voor Engelstaligheid.

 

Het verzoek van het ministerie ligt in de lijn met de nieuwe Wet Internationalisering in Balans (WiB), die een aanvulling of aanpassing zou zijn op de huidige Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek. In dit wetsvoorstel moeten Nederlandse bacheloropleidingen minimaal tweederde van het curriculum in het Nederlands aanbieden. Maximaal een derde mag in een andere taal, om ruimte te geven aan bijvoorbeeld (gast)colleges van internationale docenten en onderzoekers. Kortom, de wet wil bewerkstellingen dat er straks een goede reden moet zijn om een bacheloropleiding in z’n geheel in een andere taal aan te bieden.

 

De Inspectie keek of universiteiten deze redenen inderdaad hebben en checkte vijf verschillende opleidingen aan verschillende universiteiten, waaronder sociale geografie en planologie aan de UvA. Die studie werd voorheen in het Nederlands aangeboden, maar is sinds het studiejaar ‘23/’24 te volgen in zowel een tweetalige als een volledig Engelstalige variant. Daar zijn volgens de UvA verschillende redenen voor. Zo worden in de lesstof de Nederlandse en Amsterdamse voorbeelden regelmatig in een internationaal perspectief geplaatst, en komt veldwerk in het buitenland regelmatig voor.

 

Talenten

Een ander belangrijk argument voor de keuze om de studie in het Engels aan te bieden dat in het rapport wordt genoemd, is de mogelijkheid om de grootste talenten uit het vakgebied aan te trekken, ook als zij uit het buitenland komen en dus geen Nederlands spreken. Dit geldt voor zowel docenten als studenten. Ook aan de grote diversiteit aan perspectieven die op deze manier wordt binnengehaald hecht de universiteit veel belang. Bovendien blijkt dat het contact tussen Nederlandse studenten en internationals buiten de lessen om niet altijd even makkelijk verloopt, dit hoopt de UvA met het aanbieden van Engelstalig onderwijs te ondervangen.

 

De Onderwijsinspectie concludeert dat de redenen om Engelstalig onderwijs aan te bieden die door alle vijf opleidingen naar voren worden gebracht, momenteel al passen binnen één of meer van de uitzonderingscriteria van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW). ‘Het besluit voor Engelstaligheid is voor deze opleidingen weloverwogen genomen,’ schrijft de Inspectie in het rapport. ‘Bij alle geselecteerde opleidingen wordt het als zeer problematisch gezien als de opleiding omgezet zou moeten worden naar het Nederlands.’

website loading