Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Wessel Wierda
actueel

Met de trein of het vliegtuig naar Brussel? ‘Trein,’ antwoordt de KLM-baas resoluut

Wessel Wierda,
14 maart 2024 - 18:03

Bij het tweede interview uit de lustrumreeks van Room for Discussion pleit Marjan Rintel, CEO van KLM, voor een mondiaal gelijk speelveeld in de luchtvaartbranche. Dat zou de duurzaamheidsdoelen pas écht ten goede komen, stelt ze.

Take a seat, get ready for take-off, we’re starting in five minutes.’ Het tweede interview uit de lustrumreeks van Room for Discussion, dat vijftien jaar bestaat, begint in stijl. In een vooraf opgenomen video op het panoramaterras van luchthaven Schiphol - thuishaven van KLM - kondigen de twee interviewers de gast van deze zonnige woensdagmiddag aan: Marjan Rintel, CEO van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM).

 

Vliegtuig, trein, dan weer vliegtuig. Het had de concrete uitvoering van een wat omslachtige route naar een warm vakantieland kunnen zijn, maar nee, het is de carrière van Marjan Rintel in een notendop. De twee vervoersmiddelen lopen als een rode draad door haar leven heen. Na functies als vicepresident sales en marketing binnen KLM, stapte ze over naar de Nederlandse Spoorwegen (NS), waar ze de laatste anderhalf jaar, twee jaar als CEO het spoorwegbedrijf leidde. Vervolgens keerde ze terug naar KLM, als opvolger van de vertrokken CEO Pieter Elbers.

 

Betere infrastructuur nodig

Of ze de treinen sindsdien helemaal uit het oog is verloren? Geenszins, blijkt uit haar antwoorden. ‘Ik denk dat de trein en het vliegtuig samen moeten werken. Als je met de trein kunt gaan binnen zeshonderd, zevenhonderd kilometer, dan moet je dat doen.’ Maar wat daarvoor nodig is, ontbreekt, in de ogen van Rintel. Namelijk: een gedegen infrastructuur.

 

‘Als je naar Berlijn wilt gaan, kost het je nog steeds zes en een half uur met de trein. Zouden we hebben geïnvesteerd in betere infrastructuur dan had je daar in vier uur kunnen zijn.’ Ook de verbindingen tussen trein en vliegtuig schieten tekort, vindt ze. In ‘een werkgroep’ met onder meer de overheid en de NS tracht ze deze beter op elkaar aan te laten sluiten. ‘Het is moeilijk uit te leggen aan klanten uit de VS dat je niet met de trein in het weekend naar Brussel kan, maar wel op een dinsdag.’

 

De hal in REC-E is intussen flink volgestroomd. In de zaal zo’n honderd tot 150 studenten – beduidend meer dan bij andere, recente edities van Room for Discussion. Er worden ook goede vragen gesteld door de aanwezigen, vakinhoudelijke vragen. Over de overname van Scandinavian Airlines (SAS) bijvoorbeeld. Over de investeringen in vliegtuigbouwer Airbus en de aankoop van het nieuwste exemplaar: de Airbus A350. Over de problemen bij Airbus’ concurrent, Boeing, en hoe KLM daar precies mee om gaat. Maar natuurlijk óók over de olifant in de kamer: duurzaamheid.

‘Als we samenwerken en optimaliseren in de wereld, dan scheelt dat 10 procent CO2-reductie.’

Duurzaamheid

Zo behoort KLM tot een van de grootste vervuilers in Nederland volgens Milieudefensie, werpt interviewer Koen Blaauw Rintel voor de voeten. Gaat het over vervuiling, dan houdt Rintel vandaag vaak vast aan haar stokpaardje: het creëren van een gelijk speelveld - level playing field - voor luchtvaartbedrijven, zodat er geen oneerlijke concurrentie ontstaat, noch dat milieuproblemen worden afgewenteld op andere landen.

 

Ter illustratie: ‘Je betaalt nu 60 procent belasting over je vliegticket,’ zegt Rintel. ‘Dat zal stijgen naar 75, omdat we de green deal hebben ondertekend. Als je nog meer belasting wilt heffen om duurzamer te worden, dan helpt dat niet als je dat enkel op nationaal niveau implementeert.’ Juist vanwege dat gebrek aan een mondiaal level playing field. Liefst zou ze dus zien – al refererend aan onder andere Qatar Airlines - dat over de hele wereld dezelfde regels zouden gelden: ‘Dan helpt het pas écht.’

 

En anders op z'n minst in Europa, stelt ze. Iets waar Wopke Hoekstra, Eurocommissaris voor Klimaatactie, volgens haar al druk mee bezig is. ‘Als je die belastingverhoging dan ook nog eens gebruikt om te investeren in duurzaamheid, dan is dat helemaal goed,’ aldus Rintel.

 

Ze wijst ook op het feit dat haar vliegtuigen in Europa doorgaans in cirkels vliegen. Oók dat heeft te maken met de verschillende regels die gelden in (het luchtruim van) de Europese landen. ‘Creëer een single european sky,’ roept Rintel op. ‘Als we samenwerken en optimaliseren in de wereld, dan scheelt dat tien procent CO2-reductie.’ Een veelbelovende oproep, aldus interviewer Koen Blaauw.

 

Tot slot krijgt ze de vraag of ze de trein of het vliegtuig naar Brussel zou nemen. De trein, antwoordt ze stellig, toevallig reist ze volgende week naar de Belgische hoofdstad. De interviewers zijn tevreden. ‘Een mooie duurzame noot om dit interview mee te eindigen,’ aldus Blaauw.

Lees meer over