Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Guilhem Vellut (cc, via Wikimedia Commons)
actueel

Jacqueline Schoone wordt interim-ombudspersoon

Dirk Wolthekker,
2 oktober 2019 - 15:27

Bestuurskundige en organisatieadviseur Jacqueline Schoone is benoemd tot kwartiermaker en interim-ombudspersoon van de UvA. Zij komt van buiten de universiteit en is nu eigenaar van haar eigen bedrijf, gespecialiseerd in HR-advisering en interim-management. Schoone begint op 1 november.

Jacqueline Schoone heeft zeer veel ervaring op het gebied van HR-advisering en interim-management. Een groot aantal organisaties in de publieke sector staan op het lijstje van opdrachtgevers, onder meer de gemeente Amsterdam, de provincie Zuid-Holland, Reclassering Nederland en de Erasmus Universiteit Rotterdam. Aan de Rotterdamse universiteit was zij de afgelopen twee jaar verbonden als strategisch adviseur.

 

Wie wil weten wat voor vlees de UvA in de kuip heeft met de tijdelijke aanstelling van Schoone hoeft haar website er maar op na te slaan. ‘Waar ik energie van krijg is het bereiken van zichtbaar resultaat in korte tijd. Ik bied helderheid en richting: ik zie snel de verbanden en heb snel overzicht. Ik heb lef om de werkelijkheid te laten zien, te confronteren en om zaken te veranderen.’

 

Kwartiermaker

Als kwartiermaker zal Jacqueline Schoone voorbereidende werkzaamheden verrichten zodat uiterlijk op 1 september volgend jaar een vaste functionaris kan worden aangesteld. Zo moet onder meer worden bepaald hoe de nieuwe functionaris wordt ingebed in de bestaande klachtenvoorziening van de UvA.

 

Daarnaast moet worden bepaald of studenten en medewerkers een aparte ombudsfunctionaris krijgen of een gezamenlijke. Ook moet er een functieomschrijving worden opgesteld die ter instemming wordt voorgelegd aan de centrale ondernemingsraad. In de tussentijd zal Schoone ook de functie van interim-ombudspersoon vervullen.

In ere hersteld

De ombudspersoon is een nieuwe functie aan de UvA, of liever gezegd: het is een oude funactie die in ere wordt hersteld, want tot 2012 bestond de functie nog gewoon. In dat jaar werd de functie opgeheven en vertrokken de twee laatste ombudspersonen Christel Holtrop en Anneke Vijgeboom. De opheffing hield verband met een andere manier van klachtenafhandeling, waardoor aparte ombudsfunctionarissen niet meer nodig waren, meende het toenmalige UvA-bestuur.

 

De noodzaak om toch weer een onafhankelijke ombudsfunctionaris aan te stellen werd  opnieuw gevoeld door veel medewerkers en studenten na de rel rond een hoogleraar arbeidsrecht die jarenlang grensoverschrijdend gedrag vertoonde en zijn macht misbruikte. Medewerkers verzochten weer een ombudspersoon aan te stellen omdat het bestaande systeem van vertrouwenspersonen onvoldoende zou werken. Het UvA-bestuur besloot aan die wens tegemoet te komen, al liet het bestuur weten dat de vertrouwenspersonen zullen blijven bestaan.