Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Sara Kerklaan
actueel

Internationals ontevreden over omstandigheden in wooncomplex in Zuidoost

2 oktober 2019 - 06:00

‘Muren ontbreken, de liften zijn constant stuk en zelfs via het noodnummer krijg ik niemand aan de lijn.’ UvA-studenten in een nieuw complex van vastgoedbedrijf Xior bij metrostation Bullewijk zijn ontevreden over hun woonomstandigheden. De bouwwerkzaamheden zijn nog volop aan de gang en kamers voldoen niet aan de verwachtingen. Xior zelf erkent dat er problemen zijn met het complex en zoekt naar oplossingen.

UvA-student Chloe Zuberi (21, PPLE) uit Zwitserland was verbaasd toen ze aankwam in haar nieuwe woning. Hoewel ze in de veronderstelling was dat ze een eigen slaapkamer zou krijgen, stonden er slechts een paar kasten tussen haar bed en dat van haar kamergenoot. Chloe: ‘Daarnaast zat alles onder de modder en stonk het naar riool, terwijl we 150 euro schoonmaakkosten hadden betaald. Ook maak ik mij zorgen over de brandveiligheid, want nooduitgangen en brandblussers ontbreken.’

Dit ga je lezen
  • 137 studenten, onder wie veel UvA-internationals, die in een Xior-complex in Zuidoost wonen klagen over hun woonomstandigheden.
  • Het zou stinken, vies zijn, de beloofde gemeenschappelijke ruimtes en tuin zijn er niet, en de beheerder zou slecht bereikbaar zijn.
  • Sommige studenten slapen in de keuken omdat appartementen waar twee studenten wonen maar een slaapkamer hebben.
  • Xior zegt dat de aannemer te langzaam heeft gewerkt en daardoor vertraging is ontstaan.
  • Ook heeft Xior geklaagd bij de beheerder aan wie ze contractueel gebonden is door de partij van wie ze het pand kocht.

Toen Chloe Xior mailde over de problemen die ze ondervond, reageerden zij: ‘De enige oplossing die we op dit moment hebben is dat je kosteloos je kamer kunt verlaten. We zoeken momenteel nog naar een betere oplossing.’ Chloe: ‘Aan deze reactie heb je eigenlijk niks. Ik heb overwogen om te verhuizen, maar het is erg moeilijk om nu iets anders te vinden.’

 

Kamernood

Op 1 september trokken internationale studenten in kamers in het nieuwe wooncomplex bij Bullewijk, die zij al voor aankomst in Nederland kregen toegewezen. Het is één van de noodoplossingen van de UvA voor het kamertekort onder internationale studenten. De universiteit doet iedere zomer haar best om de duizenden nieuwe internationale studenten te huisvesten. Begin september had ze 3.080 nieuwe eerstejaars een kamer aangeboden en stonden er nog vijftig internationale UvA-studenten op de wachtlijst. Ook de VU plaatste dit jaar internationale studenten in het Xior-complex.

Het complex van Xior aan de Horstenberg en het Hoptillepad in Zuidoost was een van de twee noodoplossingen van de UvA. Xior is een nieuwe speler op de Amsterdamse studentenhuisvestingsmarkt en de UvA wilde eerst kijken hoe de samenwerking beviel, zei een woordvoerder deze zomer. In 2017 waren er al problemen met Xior op de Spinozacampus in Rotterdam. Studenten in het complex tekenden toen een petitie omdat er nog volop gebouwd werd, een gemeenschappelijke ruimte ontbrak en de verwarming niet af was.

Foto: Sara Kerklaan
Poster met QR-code

Petitie

Naar aanleiding van soortgelijke klachten besloot ook Chloe om steun te zoeken bij andere studenten en een petitie te starten tegen Xior. Hiervoor hing ze met een groepje medebewoners posters bij alle ingangen van het gebouw met een QR-code, zodat iedereen hem gemakkelijk online kon ondertekenen. Binnen vier dagen ondertekenden 137 studenten de petitie. Afgelopen week stuurden ze een mail naar Xior met alle handtekeningen. Chloe: ‘Ik hoop dat onze huur hierdoor verlaagd zal worden en we geld terugkrijgen voor alles wat we niet hebben gekregen,’ zegt Chloe. Ook wil ze duidelijkheid over wanneer het complex definitief af zal zijn.

 

Volgens Chloe wordt er vanuit Xior traag gereageerd en lukt het soms helemaal niet om ze te bereiken – ook als het dringend is. Zo kon haar raam om tien uur ’s avonds niet meer gesloten worden, waardoor ze zich onveilig voelde in haar kamer op de begane grond. ‘Doordat ik Xior niet kon bereiken heb ik uiteindelijk een ander bedrijf moeten inschakelen, dat heeft mij 150 euro gekost.’

‘We hebben twee weken lang alles schoongemaakt en veel geurkaarsen gebruikt’

Van de stank in Chloe’s kamer is inmiddels nauwelijks nog wat te ruiken. ‘We hebben twee weken lang alles schoongemaakt en veel geurkaarsen gebruikt,’ vertelt ze. Wel heeft ze nog veel last van de werkzaamheden rondom het gebouw, die elke ochtend om zeven uur ’s ochtends beginnen. ‘We betalen iedere maand voor het onderhoud van de tuin en gemeenschappelijke ruimten, maar deze zijn momenteel nog een bouwput.’

 

Wasmachines stuk

Als Chloe ons meeneemt naar de wasruimte lopen we om via de parkeergarage. ‘Zoals je ziet is ook de parkeergarage nog buiten gebruik,’ zegt ze terwijl ze naar de lege parkeergarage wijst. Er is geen trap die direct bij de wasruimte uitkomt en de lift naar de kelder durft ze niet meer te gebruiken. ‘Ik heb een keer vastgezeten in de lift, dus ik loop liever om.’ Toen ze vanuit de lift het noodnummer van Xior belde, werd er niet opgenomen. ‘Uiteindelijk ging de lift gelukkig vanzelf weer open.’

 

Als we midden op de dag de wasruimte inlopen is een van de zes machines – bedoeld voor de 380 studenten – nog vrij. ‘De afgelopen tijd zijn er veel wasmachines en drogers stuk gegaan en zijn er maar een paar beschikbaar.’ Daarom maakt een deel van de studenten volgens Chloe geen gebruik meer van de gratis wasruimte, maar brengt zijn was naar een wasserette.

 

(Lees verder onder de afbeelding)

Foto: Sara Kerklaan
Werkzaamheden bij het Xior-complex

We lopen terug richting de ingang, waar de postvakjes zijn. Het kostte Chloe ruim drie weken voordat ze haar postvaksleutel ontving, terwijl er allerlei belangrijke papieren op haar lagen te wachten. Daarbij zaten ook creditcards die binnen vijf dagen geactiveerd had moeten worden. ‘Die heb ik nu opnieuw moeten aanvragen, ik hoop dat Xior deze kosten ook zal gaan vergoeden.’

 

Bij de liften komt de Spaanse Abril Cortacans (19, politicologie) net aangelopen met een tas droge was. Toen ze naar het Xior-complex verhuisde heeft ze twee dagen schoongemaakt om de verf- en stofresten weg te krijgen. Abril: ‘Ik heb inderdaad zojuist mijn was kunnen doen, maar normaal gesproken heb ik niet zoveel geluk. En omdat de liften regelmatig kapot gaan, sta je soms zeven minuten te wachten op een beschikbare lift.’

‘We betalen hetzelfde bedrag aan huur, maar ik heb mijn eigen kamer terwijl mijn huisgenoot in de keuken slaapt’

Weinig privacy

Ook Arianna Cavalli (19, psychologie) staat om acht uur op om de was te kunnen doen. Ze is net haar lunch aan het maken als we bij haar aanbellen. In de keuken staat een bed. ‘Dat is van mijn huisgenoot,’ verklaart ze. ‘We betalen hetzelfde bedrag aan huur, maar ik heb mijn eigen kamer terwijl mijn huisgenoot in de keuken slaapt.’ De badkamer van het appartement bevindt zich wel in de kamer van Arianna. ‘Eigenlijk hebben we allebei weinig privacy. Mijn huisgenoot moet elke keer mijn kamer in om te kunnen douchen. Andersom ga ik nooit in de keuken ontbijten als mijn huisgenoot nog slaapt.’

 

De Spaanse Gonzalo Blanco (18) en David Zantovský (18) uit Tsjechië, beiden studenten psychologie aan de UvA, komen net binnen wanneer we het gebouw willen verlaten. ‘Ik vind het vooral erg jammer dat er nu geen gemeenschappelijke ruimte is,’ zegt Gonzalo. ‘Ik heb de UvA een bedrag betaald met de belofte dat we een kamer toegewezen zouden krijgen. Deze kamer stond niet bij de mogelijkheden. Het lijkt alsof ze gaandeweg hun plan hebben veranderd.’ David heeft een studio voor zichzelf. ‘Het is wel gek dat sommige mensen een kamer hebben van twintig vierkante meter en evenveel betalen als iemand in een kamer met veertig vierkante meter.’

 

Noodoplossing UvA

Volgens Annelies van Dijk, woordvoerder van de UvA, was het niet mogelijk om alle internationale studenten in woningen uit de reguliere voorraad te plaatsen. Van Dijk: ‘Wij doen ontzettend ons best om alle internationale studenten die op de wachtlijst staan een woning aan te bieden. Dit jaar hebben wij al drieduizend studenten geplaatst, maar het blijft lastig.’ Daarom werden er dit jaar ook twee noodoplossingen beschikbaar gesteld: Droompark Spaarnwoude en het Xior-complex. Van Dijk: ‘De studenten op de wachtlijst hebben van ons een aanbod ontvangen voor het Xior-complex.’ Geïnteresseerde studenten konden op de website van Xior vervolgens zelf aangeven of ze een zelfstandige of gedeelde unit wilden hebben.

 

Volgens Robin Cremers, woordvoerder van Xior, zijn er inderdaad problemen met het complex bij Bullewijk en is niet alles volgens de planning verlopen. Zo heeft de aannemer van de verkoper volgens hem keer op keer vertraging opgelopen en een onrealistisch beeld geschetst van hoe het pand er op 1 september bij zou staan. Op verzoek van de UvA en de VU heeft Xior de kamers half augustus gemeubileerd, zodat de buitenlandse studenten er op tijd in konden trekken.

‘Er is gebleken dat de beheerorganisatie niet op deze taak berekend is, daarom heeft zij intussen meerdere officiële waarschuwingen van ons gekregen’

Daarnaast is Xior – op basis van de aankooponderhandelingen – verplicht om de beheerder van de verkoper in te schakelen voor onderhoud van het pand en klachten van huurders. Cremers: ‘Er is gebleken dat de beheerorganisatie niet op deze taak berekend is, daarom heeft zij intussen meerdere officiële waarschuwingen van ons gekregen. Ook over de slechte bereikbaarheid.’ Als het niet lukt om een gezamenlijke oplossing te vinden, zal Xior een andere beheerder aanstellen voor het pand.

 

Kamers delen

Samen met individuele huurders probeert Xior om oplossingen te vinden voor studenten die onverwacht hun kamer moesten delen. Cremers: ‘Dit is inderdaad niet heel duidelijk gecommuniceerd. We hebben nog een aantal studio’s beschikbaar dus wellicht dat daarmee een oplossing gevonden kan gaan worden.’

 

De studenten die hebben geklaagd over gemaakte kosten waar niets tegenover staat, kunnen volgens Cremers rekenen op financiële compensatie. Zo zullen studenten met niet-schoongemaakte kamers 75 euro ontvangen, of de gehele 150 euro indien ze de klachten met foto’s kunnen onderbouwen. Cremers: ‘Als er geen tuin is hoeft deze inderdaad niet onderhouden te worden en zolang deze werkzaamheden niet worden uitgevoerd krijgen we daar dus ook geen kosten voor gefactureerd. Eén en ander zal blijken uit de jaarlijkse afrekening van de servicekosten.’ Xior denkt momenteel nog na over een geschikte compensatie ten aanzien van de geluidsoverlast en het te laat beschikbaar stellen van postvaksleutels.

 

Brandveiligheid

De klachten van de studenten over onvoldoende brandveiligheid zijn volgens Cremers niet gegrond. ‘Het pand is volledig veilig en ook vrijgegeven door de gemeente. Het is goed om te beseffen dat er voor zelfstandige woningen andere regels gelden dan bij kamerverhuur.’ Ook zullen er binnenkort voldoende wasmachines beschikbaar zijn. Cremers: ‘Op dit moment zijn er nog 2 wasmachines defect en in reparatie. Zodra deze weer geleverd zijn zullen er 8 wasmachines en 6 drogers ter beschikking staan. Naar onze ervaring is dit voldoende voor het aantal bewoners van het complex.’

 

Het is nog niet bekend of de UvA volgend jaar weer studio’s en kamers in het Xior-complex wil aanbieden. Woordvoerder Van Dijk: ‘Met behulp van vragenlijsten zullen wij vaststellen of de studenten tevreden zijn met hun woning.’