Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Antonio Ponte (cc, via Wikimedia Commons)
actueel

Zes studentenraden: ‘UvA moet korte vliegreizen niet meer vergoeden’

Henk Strikkers,
25 april 2019 - 12:44

Korte vliegreizen moeten taboe worden en de UvA moet meer duidelijkheid geven over de ecologische voetafdruk van het reisbeleid. Dat schrijven zes studentenraden van de UvA in een brief aan het universiteitsbestuur.

In de brief, die geschreven is door de studentenraad van de Faculteit der Maatschappij- & Gedragswetenschappen en de Centrale Studentenraad, staat dat de UvA in haar reisbeleid een belangrijke stap kan zetten richting een duurzamere universiteit. In de brief, die in handen is van Folia, staan vijf maatregelen die voor verduurzaming moeten zorgen.

 

Groene en oranje lijst

De belangrijkste en meest verstrekkende is de invoering van een groene lijst en een oranje lijst. Steden op de groene lijst zijn binnen zes uur met het openbaar vervoer te bereiken, en de studentenraden vinden dat de universiteit geen vliegtickets naar die steden zou moeten vergoeden. Voor steden op de oranje lijst (zes tot acht uur met het openbaar vervoer) geldt dat de UvA wetenschappers ‘stevig’ moet aanraden om niet voor het vliegtuig te kiezen.

 

Deze lijsten zijn niet nieuw. Onder meer de Universiteit Gent voerde vorig jaar een groene en oranje lijst in. Universiteiten in Leuven, Utrecht en Edinburgh kozen ook al voor een duurzamer reisbeleid. Ook van die universiteiten kan de UvA volgens de studentenraden iets leren.

 

(Bekijk op deze afbeelding (hier in het groot) welke steden op een groene of oranje lijst zouden staan. Lees verder onder de afbeelding)

Foto: Folia

Uitstoot compenseren

Zo willen de raden dat de UvA, in navolging van de University of Edinburgh, duidelijk maakt welke emissies vliegreizen van UvA-wetenschappers en –bestuurders veroorzaken. Bovendien stellen ze voor dat er minder vaak business class wordt gevolgen. ‘A business-class seat takes more space, so when you are flying an economy class seat you relatively emit less CO2 than a business class seat.’

 

Daarbovenop zou de universiteit kunnen nadenken over ‘introducing a by UvA paid financial CO2 compensation for every business trip made by airplane’.

Skypen in plaats van vliegen

Tenslotte is het volgens de raden goed om na te denken of vliegreizen niet vervangen kunnen worden door Skype- of FaceTime-sessies. ‘We advise the UvA to promote and stimulate digital forms of communications over constant travels more to researchers and teachers.’

 

De brief is eveneens ondertekend door studentenraden van de bètafaculteit, rechtenfaculteit, geesteswetenschappenfaculteit, het AUC en door UvA’s Green Office. Het bestuur van de universiteit hoeft de voorstellen in de brief niet uit te voeren. Ze is wel verplicht te reageren op de brief.