Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Marc Kolle
opinie

Opiniepanel | Moet de UvA korte vliegreizen nog vergoeden?

Henk Strikkers,
11 juli 2018 - 06:00

De Universiteit Gent besloot recent om korte vliegreizen niet langer te vergoeden in de hoop dat medewerkers een milieuvriendelijkere vervoersmiddel zullen kiezen. In Leiden worden korte vliegreizen ontmoedigd. Moet de UvA volgen? We vroegen het ons opiniepanel. ‘We moeten veel selectiever zijn in congresbezoek, en alleen naar dingen gaan die echt de moeite waard zijn.’

De UvA zou korte vliegreizen niet meer moeten vergoeden.

 

Matthijs van Veelen is hoogleraar evolutie & gedrag aan de Faculteit Economie & Bedrijfskunde

‘Yes! Wat een ontzettend goed idee! We vliegen ons als consument en als wetenschapper helemaal suf, en waarom nou helemaal? Beetje keten op een congres, en daar een paper presenteren dat over 10 jaar vergeten is. Als we een klein beetje uitzoomen, en reflecteren op wat we nou eigenlijk bijdragen aan de wereld, staat er onder aan de streep vaak vooral papier en vervuiling. We moeten veel selectiever zijn in congresbezoek, en alleen naar dingen gaan die echt de moeite waard zijn.

Ik heb zelf 16 jaar een strikt niet-vliegbeleid gehad. Daarmee heb ik mijn academische carrière niet echt geholpen, maar die is toch ook niet echt in de soep gelopen, dus het kan zeker. Op een gegeven moment mocht ik naar Harvard, en daar ben ik dan maar wel naartoe gevlogen, een aantal keren zelfs, maar inmiddels zit ik weer op mijn oude beleid. Als je niet bereid bent om ergens twee of drie dagen voor in de trein te gaan zitten, dan is het ook niet belangrijk genoeg om de planeet een berg CO2 voor in z'n mik te douwen.

Wel zouden we het zo moeten inrichten dat het incentive-compatible is, zodat mensen niet door de maatregel congressen dichtbij laten schieten, en in plaats daarvan naar een congres gaan waar ze wel heen mogen vliegen. Want wetenschappers, net als mensen, moet je natuurlijk wel met gezond wantrouwen benaderen!’

‘Dit zou de magere reisbudgetten sneller uitputten door ons te dwingen voor duurdere reizen te kiezen’

Ralph Wijers is hoogleraar hoge-energieastrofysica
‘Deze maatregel zou wellicht het milieu helpen, maar het zou de toch al onder grote werkdruk staande medewerkers van de UvA verder onder druk zetten, en bovendien de magere reisbudgetten sneller uitputten door ons te dwingen voor duurdere reizen te kiezen. Ik ben dus tegen deze maatregel en vind dat deze kwestie op het bord van de politiek moet liggen en niet op het bord van een universiteit. Het zou bijvoorbeeld goed zijn als men de extra belastingvoordelen van vliegreizen zou afschaffen, zodat de concurrentie met andere vervoermiddelen eerlijk wordt.’

Jean Rwasibo is medewerker Interne Accountancy & Controle bij het Administratief Centrum

‘Als openbare universiteit investeert de UvA in een duurzame toekomst op sociaal (people), economisch (profit) en ecologisch (planet) gebied. Die drie P’s dienen in een harmonieuze wijze gecombineerd worden. Het is de taak van de UvA om omstandigheden te creëren die duurzaam gedrag bevorderen en die de maatschappij helpen duurzaamheidsdoelen, zoals CO2-reductie, te bewerkstelligen. De universiteit werkt al aan een duurzame bedrijfsvoering, onder meer bij bouwprojecten, het beheer van gebouwen, energiebeheer en inkoop. Korte vliegreizen niet meer vergoeden en medewerkers vragen het openbaar vervoer te gebruiken is een goed idee en zou bijdragen aan het oplossen van duurzaamheidsvraagstukken.’

 

Het Folia opiniepanel bestaat uit 21 studenten en medewerkers van alle faculteiten, en enkele diensten van de UvA. Eens in de paar weken reageren zij op een actuele stelling. Dit is de laatste aflevering voor de zomer.

Ook een mening? Reageer hieronder of schrijf een opinieartikel.