Foto: ferrie=differentieel & Jöran Maaswinkel (cc, via Flickr)
actueel

Intussen bij Business Administration: ‘We huren het Concertgebouw af’

Sterre van der Hee,
27 juni 2018 - 06:00

De Engelstalige UvA-bachelor Business Administration (Faculteit Economie & Bedrijfskunde) kreeg dit jaar bijna drieduizend aanmeldingen, waarvan zo'n tweederde uit het buitenland. Hoe gaat de opleiding daarmee om? De komende weken volgt Folia de voorbereidingen op de verwachte toeloop. Vandaag deel 5: hoe rooster je tientallen werkgroepen in?

De hoorcolleges zijn nog het simpelst. Ja, je moet één zaal vinden waar duizend man in passen, maar dan ben je ook meteen klaar, zegt Bob Bom (57) van het UvA-Education Service Center van de Faculteit Economie & Bedrijfskunde (FEB). ‘Als je wekelijks een tutorial plant – met maximaal 25 studenten – dan moet je daar 40 zaaltjes voor huren.’

 

Roosteren voor 1.300 studenten

De Engelstalige UvA-bachelor Business Administration (BA) kreeg in mei het monsteraantal van 2.894Inmiddels is dat aantal teruggelopen tot 2.726. aanmeldingen. Het zorgt voor lichte planningskoorts op de FEB: zijn er genoeg zalen? En hoeveel ruimtes zijn er uiteindelijk écht nodig? Internationals schrijven zich immers vaak voor meerdere studies in, om zich uiteindelijk voor het merendeel weer uit te schrijven. Bom: ‘Voor collegejaar 2018/2019 verwachten we alsnog een stijging van 30 procent, ten opzichte van vorig jaar.’ Toen waren er iets meer dan duizend studenten die daadwerkelijk aan de studie begonnen.

Foto: Bob Bom

Het rooster voor semester 1 is inmiddels af, zegt Anneloes Kirkenier (34), teamhoofd van de vierkoppige roosterafdeling. ‘Voor het komend jaar dachten we wel: hoe krijgen we het georganiseerd,’ zegt ze. ‘Hoe groter de aantallen, hoe minder flexibiliteit in het rooster. Daarbij moeten we alles “nominaal + 1” plannen: tweedejaars moeten alle eerstejaarsvakken nog kunnen volgen, dus die mogen niet overlappen. Maar dit jaar zijn we minder verrast door de aantallen, en loopt het beter.’

 

De faculteit moet de zalen voor collegejaar 2018/2019 in januari al ‘bestellen’, in overleg met de andere faculteiten op de Roeterseilandcampus. ‘We denken nu dat zo’n twaalfhonderd studenten hier daadwerkelijk komen studeren’, zegt Kirkenier. ‘We doen aan overplanning, dus we gaan uit van dertienhonderd man.’ Als dat aantal toch lager blijkt, komen mogelijk weer andere ruimtes leeg te staan. ‘Dat is onvermijdelijk, maar beter dat dan omgekeerd.’

‘Het rooster zit potdicht, dus ruimte voor roosterwijzigingen is er eigenlijk niet’

Evenementenlocaties

Voor de grotere ruimtes – de hoorcolleges voor zo’n duizend man – belde het roosterteam tientallen evenementenlocaties: het Concertgebouw, Carré, de Amsterdam Arena, het DeLaMar Theater. ‘Het lastige is de planning’, zegt Kirkenier. ‘Die locaties denken misschien drie maanden vooruit, wij anderhalf jaar.’ Ook moesten de locaties aantrekkelijk en dichtbij zijn: Borchland, een eventlocatie in de Bijlmer, werd afgewezen. Wel worden zalen in de Arena gehuurd, en het Concertgebouw. Om tijdens colleges voor interactie te zorgen, experimenteert de opleiding met stemkastjes.

 

De UvA heeft geen tekort aan locaties, zegt Bom, maar wel een tekort aan flexibiliteit: nu moeten alle zalen vooraf in één keer besteld worden. Dat maakt het rooster ‘potdicht’ en het zorgt voor complexe puzzels. ’We moeten zo veel mogelijk roosterwijzigingen voorkomen’, zegt Bom. ‘Docenten die plotseling andere verplichtingen hebben – die colleges kunnen we niet zomaar verzetten.’ En ergens is dat ook goed, zegt hij. ‘Dan weten studenten ook waar ze aan toe zijn, zodat zij ook andere activiteiten kunnen plannen.’

 

Volgende keer deel 6: waar vind je mentoren voor iedere student?

Lees hier deel 1 over de aanmeldingen, deel 2 over de diplomacheck, deel 3 over UvA Matching en deel 4 over hoe je snel tientallen docenten werft terug.