Foto: Sterre van der Hee
actueel

Chronische stress? UvA-psycholoog Allard geeft vijf tips

Sterre van der Hee,
18 april 2018 - 16:16

Tijdens de UvA Health Week, van 16 tot 20 april, kunnen studenten en PhD’ers gezondheidsworkshops volgen en evenementen bijwonen op UvA-locaties. Wij bezochten de workshop ‘balanced living’. ‘Mijn ouders hebben ook burn-outklachten, en ik wil de symptomen herkennen.’

Het lijkt een wanhopig mannetje, zijn handen in het haar. Hij verschijnt op een enorme flatscreen in de loungeruimte, op de eerste etage van het Science Park-gebouw 904, tussen de rondhangende studenten. Ernaast staan grote rode letters. ‘Relaxation technique: reading is the most effective way to overcome stress.’

 

De UvA organiseert de Health Week: een week met aandacht voor fysieke en mentale gezondheid. In universiteitsgebouwen kunnen studenten en PhD’ers tot en met vrijdag workshops volgen en evenementen bijwonen. Denk aan een workshop Self defence, Floreren in een competitieve wereld of Yoga @ your desk. Wij zijn vandaag bij Balanced living, over het ‘vinden van je evenwicht’ en ‘meer betekenis in het leven’.

Dat belooft wat. Maar het is midag, en het is warm in lokaal B0.207. Buiten hangen groepjes studenten tussen de witte bloesembomen. ‘Even afwachten wie komt opdagen,’ zegt studentenpsycholoog Allard van Leeuwen (30) – blauwe spijkerblouse, kalme stem – die de workshop geeft. Uiteindelijk druppelen er zes binnen, van wie vier internationals. Er zijn geen mannen bij.

Zoi: ‘Mijn UvA-master Logic was competitief en stressvol. Voor mijn PhD wil ik daarop voorbereid zijn’

Van Leeuwen start met een introductie: hij zal eerst theorie bespreken, en later krijgen studenten een praktische oefening. Zo geschiedt. Af en toe tekent hij iets op het whiteboard, zoals het ‘reptielenbrein’, de hersenstam van een mens. En hij behandelt de basis van stress, die tegenwoordig ‘chronischer is dan vroeger’: hoe komt dat precies? Waarom stoppen je darmen ermee als je stress hebt? En wat kun je eraan doen? Of, in woorden van Van Leeuwen: wat zijn the tools to conquer the unknown?

Maartje Schavemaker

Failed life

Ook angsten komen voorbij. Voor een tentamen, of voor een failed life. De groep lijkt veel te herkennen: er wordt geknikt, geconcentreerd geluisterd, met voeten op de grond getikt. ‘Mijn ouders hebben allebei burn-outklachten,’ zegt UvA-student Maartje Schavemaker (20, communicatie) in de pauze. ‘Ik wil de symptomen tijdig herkennen, en leren hoe ermee om te gaan.’ De Griekse Zoi Terzopoulou (24, promovendus in de logica) beaamt dat: ‘Mijn master was competitief en stressvol. Ik wil een goede start maken, zorgen dat ik blij blijf. Gelukkig heb ik vooralsnog alleen kortetermijndeadlines.’

 

Na de pauze maakt de group een thought diagram. Daarop kun je een situatie invullen, met bijbehorende emoties en negatieve gedachten, waarna je ook de realistische gedachten moet opschrijven. ‘Doe je dat consequent, dan verandert je brein een beetje,’ vertelt Van Leeuwen. ‘Zo kun je er beter mee omgaan.’ De groep gaat aan de slag. Een student lacht. ‘Leuk, net of je een silver lining zoekt.’

Dan, na twee uur, is de workshop voorbij. Een enkeling blijft napraten. ‘Het is goed om mensen bewust te maken van mentale problemen,’ zegt Van Leeuwen. ‘Dat er aandacht voor is, en we zo wellicht wat taboes kunnen doorbreken.’ Dat zegt ook Maartje: ‘Dat anderen het herkennen, dat is prettig. Het is nu eenmaal lastig om uit te zoeken wat je met je leven wil. Misschien ga ik dat thought diagram nog wel gebruiken.’

Last van stress en zorgen? Vijf tips van Van Leeuwen

 

    1. Ga rechtop staan, in een trotse houding. Je lichaam maakt zo serotonine aan, waardoor je je sterker en gelukkiger voelt.
    2. Breng routine aan in je leven. Zo kun je bijvoorbeeld op vaste tijden gaan eten en slapen, en besluiten om na acht uur niet meer op schermen te kijken.
    3. Maak een worry diary. Stel: je bent bang dat een automobilist je hond aanrijdt. Zet daar dan realistische gedachten tegenover. Bijvoorbeeld: ‘Mijn hond gaat nooit naar buiten’ en ‘de autoweg ligt ver weg’.
    4. Geef jezelf een dagelijks piekermoment van twintig minuten. Zo hoef je er de rest van de dag niet mee bezig te zijn.
    5. Stel doelen. Als je weet waarom je iets doet, kun je zwaardere periodes beter aan.


De Balanced Living-workshop is morgenochtend (donderdag 19 april) nog te volgen 11.00 uur op de Roeterseilandcampus. Aanmelden kan hier. Een overzicht van alle andere workshops is hier te vinden.