Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
actueel

Onzinnige universiteitsslogans nu gratis verkrijgbaar

Steffi Weber,
23 maart 2016 - 14:26
Betreft
Deel op

Goed nieuws voor universiteiten die willen bezuinigen op hun PR-afdeling: motiverende universitaire reclameleuzen zijn voortaan gratis online verkrijgbaar. Het Platform Hervorming Nederlandse Universiteiten (H.NU) lanceert de ‘Automatic University Slogan Generator’, waarmee iedere universiteit binnen luttele minuten zijn eigen, Engelstalige slogan kan maken.

De generator verzint slogans als ‘Learning for Leadership’ en ‘Striving for Excellence’, die nauwelijks onderdoen voor de reclameleus van menig Nederlandse universiteit. Die laten namelijk nogal te wensen over, zo toonde H.NU afgelopen november aan. Het platform organiseerde toen een verkiezing voor de onzinnigste universitaire reclameslogan'Ranking the slogans: de H.NU domheidsranking 2016 voor universitaire reclameleuzen' waarbij meer dan drieduizend mensen hun stem uibrachten. De UvA belandde met We Are U op de tweede plaats.

‘Onze generator staat ten dienste van visionaire managers die op zoek zijn naar een motiverende slogan’

Met de generator reageert H.NU naar eigen zeggen op de kritiek dat ze zelf niet met concrete voorstellen komt. Ook zou het platform geen oog hebben voor de beperkte middelen van universiteiten en voor ‘de noden van het management’. ‘Onze generator staat ten dienste van visionaire managers die op zoek zijn naar een motiverende slogan voor een veranderende universiteit,’ stelt de organisatie op haar website. Volgens H.NU hoeven universiteiten voortaan geen dure reclamebureaus meer in te huren, ‘maar kunnen zij hun eigen personal assistant semi-automatisch eindeloos inspirerende oneliners laten maken.’

 

Het platform wil met ludieke acties als de ranking en de slogan generator de toenemende economisering van Nederlandse universiteiten aan de kaak stellen. Universiteiten lijken steeds meer op geoliede pr-machines, vindt H.NU dat de aandacht wil vestigen op de ‘geldverspillende concurrentie tussen universiteiten’.

 

Change Nonsense

De generator is gratis te downloaden op de H.NU-website en houdt rekening met verschillende factoren zoals het marketingbudget van de universiteit, het salaris van de hoogste manager en de positie van de universiteit in de Shanghai-ranking.

 

Een universiteit met een klein PR-budget en een hoge plek op de ranking komt bijvoorbeeld uit bij een slogan als ‘Change nonsense’, een universiteit waarbij die factoren juist andersom zijn, moet het doen met iets als ‘Think for leadership’.

Lees meer over