Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: We Are U-campagne
actueel

‘We are U’ op een na domste universitaire slogan

Daan van Acht,
24 februari 2016 - 10:43
Betreft
Deel op

Met de slogan ‘We are U’ heeft de UvA de tweede plek behaald op de ‘domheidsranking voor universitaire slogans’. De ranking is opgezet door het Platform Hervorming Nederlandse Universiteiten (H.NU), onder meer om de toenemende economisering van Nederlandse universiteiten aan de kaak te stellen. Universiteiten gaan daardoor steeds meer lijken op geoliede pr-machines, vindt H.NU. De UvA zegt ‘met een glimlach’ kennis te hebben genomen van de uitslag, maar gaat haar campagne niet wijzigen.

De eerste prijs gaat naar de Rijksuniversiteit Groningen, die met de leus ‘Born leaders reach for infinity’ de meeste stemmen binnenhaalt. De Universiteit Leiden eindigt met ‘Excelleren in vrijheid’ achter de UvA op nummer drie. Op de website van H.NU konden stemmers hun top-3 van domste universitaire slogans doorgeven, uiteindelijk brachten 3200 mensen hun stem uit. Volgens H.NU zijn ‘het ontbreken van iedere relatie met onderwijs en onderzoek’ en ‘algemene onzinnigheid’ de belangrijkste criteria om op een leus te stemmen.

 

‘Smaken verschillen’

Joost van Tilburg, persvoorlichter van de UvA, laat per mail weten dat de uitslag van de verkiezing geen reden is voor de universiteit om de slogan te veranderen. ‘Smaken verschillen, dat zie je nu weer. We hebben de ranking in ieder geval met een glimlach gelezen.’ Volgens Van Tilburg moet de slogan ‘We are U’ ‘het gevoel uitdragen dat wij samen de universiteit maken: studenten, onderzoekers, docenten en medewerkers’.

 

Andere universiteitsslogans zijn bijvoorbeeld ‘Leading in learning’ van de Universiteit Maastricht, ‘Change perspective’ van de Radboud Universiteit Nijmegen en ‘Looking further’ van de Vrije Universiteit Amsterdam. Veruit de minste stemmen gingen naar de leus ‘Where innovation starts’ van de Technische Universiteit Eindhoven. Het Platform H.NU schreef de verkiezing uit omdat het de aandacht wil vestigen op de vaak veranderende huisstijlen en reclamecampagnes van universiteiten. ‘Geld verspillende concurrentie tussen universiteiten,’ noemt H.NU het.

 

Donderdagavond worden de slogans van de UvA en Rijksuniversiteit Groningen tijdens een debat over de financiering van het hoger onderwijs ‘feestelijk in het zonnetje gezet’.

Lees meer over