Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Hajo de Reijger
actueel

‘Studenten moeten een gratis fiets krijgen’

Sterre van der Hee,
24 oktober 2017 - 14:57

Wie kiest Amsterdam als nieuwe fietsburgemeester? Katelijne Boerma, HvA-docent sportkunde, is een van de drie overgebleven kandidaten. ‘De fiets kan een statussymbool worden,’ vindt zij.

Ze houdt eigenlijk kantoor op de fiets, grapt HvA-docent Katelijne Boerma (43) aan de telefoon. ‘Ik bel vaak tijdens mijn fietstocht, bijvoorbeeld als ik stilsta op de pont. De fiets is mijn middel om lekker te bewegen.’ Dat hoopt de HvA-docent sportkunde en Sport Studies binnenkort ook andere Amsterdammers te vertellen. Boerma is, samen met Camila Pinzon en Nick Dekker, een van de drie overgebleven kandidaten in de nieuwe ‘fietsburgemeester’-verkiezing.

Het (vrijwillig) fietsburgemeesterschap werd ruim een jaar geleden geïnitieerdVorig jaar dong HvA-docent Rob van Hest mee naar de titel van fietsburgemeester. Bekijk hier een video die we met hem maakten. door communityplatform Cyclespace, dat fietsen in hoofdsteden wil promoten. De vorige fietsburgemeester, Anna Luten, was ‘de eerste van de wereld’, en wist een internationaal netwerk van fietsburgemeesters op te zetten. Ook steden als Mexico-Stad, Rio de Janeiro en Sydney zijn daar inmiddels bij aangesloten.

 

We stelden de kandidaat-fietsburgemeester vier vragen.

 

Waarom bent u geschikt voor de functie van fietsburgemeester?

‘Het past bij mij. Ik ben HvA-docent bij de opleidingen sportkunde en Sport Studies, ik heb een eigen bedrijf – Kat on Wheels – en ik houd van fietsen door Amsterdam. Ik vraag me vaak af: hoe kunnen we mensen stimuleren om lekker te bewegen? Hoe kunnen we bewegingsarmoede en gezondheidsklachten tegengaan? De fiets is daarbij een fantastisch middel: het zit in onze cultuur gebakken. Ik wil een ambassadeur zijn voor de bewegende – niet alleen de fietsende – Amsterdammer. Daar heb ik veel plannen voor. Ik ben een verbinder, een communicator met een groot netwerk van experts. Ik kan teams met diverse expertises bij elkaar brengen. En vergeet de kracht van de HvA- en UvA-studenten niet: die zijn slim en gretig!’

Foto: Privéarchief Katelijne Boerma

Hoe is het nu gesteld met de infrastructuur voor fietsers in Amsterdam?

‘We moeten omarmen dat er veel fietsers zijn in Amsterdam. Amsterdammers en forensen bewegen lekker veel, genieten van alles wat de stad te bieden heeft, en vervuilen het milieu niet. Hoe gaaf is dat? Voor mij staat de fiets voor sociaal, fit en duurzaam. Maar het heeft ook een schaduwzijde: op het fietspad rijden diverse vervoermiddelen en reizigers, zoals e-bikes, scooters, kinderen, toeristen. Dat is een uitdaging, en daar moeten oplossingen voor gevonden worden.’

 

Aan welke oplossingen denkt u?

‘Allereerst verbetering van de omgeving, zoals nieuwe, bredere fietspaden, of shared spaces. Bij het Centraal Station resulteert de shared space in meer interactie en oogcontact, waardoor een drukke plek veiliger is geworden. Dat willen we onderzoeken. Daarbij zet ik in op veiligheid, vooral bij kinderen, die veilig naar school moeten kunnen fietsen. Als een kind beweegt, ontwikkelt het zich beter en krijgt het meer zelfvertrouwen, waardoor het op school beter presteert. Nu zijn veel straten in de stad nog te gevaarlijk, zoals de Ceintuurbaan of de Overtoom. Ook wil ik me inzetten voor gedrag in het verkeer, wat betekent dat ons fietsfatsoen moet worden verbeterd. In drukke stadsdelen móeten we meer geduld hebben, want er zullen altijd zwabberende toeristen en kleine kinderen zijn. Hard rijden is te gevaarlijk. Zoals wijlen burgemeester Van der Laan zei: wees lief voor elkaar. Met alleen regels en stoplichten redden we het niet. Ik adviseer dan ook: kijk eens om je heen! De reis is soms mooier dan de aankomst.’

‘De fiets kan een statussymbool worden. Het is toch suf om op de bus te wachten?’

Rustiger straten, fietsfatsoen... Hoe hoopt u dat voor elkaar te krijgen? 

‘Ik heb rolmodellen nodig die op m’n bagagedrager zitten. Zoals vloggers en experts, die de fiets en het gedrag kunnen rebranden. Ook de fiets kan een statussymbool worden. Het is toch suf om op de bus te wachten? Weet je, zonder fiets kun je ook het Amsterdam Dance Event of de Museumnacht niet bezoeken – probeer in de auto op zo’n avond maar eens van de één naar de andere kant van de stad te rijden. Om iedereen te bereiken, wil ik ook een adviesraad opstellen met mensen met banden met alle Amsterdamse communities. Zo hoop ik ook niet-fietsende groepen aan het bewegen te krijgen, zoals bewoners van Amsterdam-Zuidoost en -Noord. Of armere mensen, voor wie we wellicht – naast de voedselbank – een fietsbank kunnen beginnen. En studenten moeten gratis een studentenfiets krijgen. Het ov maakt lui, weg uit die tram!’ 

 

De winnaar van de Fietsburgemeester-verkiezing wordt gekozen met een stemming. Stemmen kan maandag 30 oktober, dinsdag 31 oktober of woensdag 1 november tussen 10.00 en 16.00 in het CycleSpace-paviljoen aan de Spoorslag 21 (Zuidas, bij de uitgang van station WTC) in Amsterdam of op donderdag 2 november tussen 12.00 en 13.00 uur op de Dam. De verkiezing vindt plaats om 20.00 uur, ook in het paviljoen.

 

CORRECTIE: In dit stuk stond aanvankelijk dat Katelijne Boerma vaak belde op de fiets. Dit is onjuist: Boerma belt als ze stilstaat tijdens haar fietstocht.