Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Lavitt Alan, U.S. Fish and Wildlife Service (cc, via Wikimedia Commons)
actueel

HvA Research Awards | Online shoppen en de slimme stad

Bart Lichtenveldt,
18 oktober 2016 - 12:35

Welke HvA’er heeft het afgelopen jaar het beste onderzoek gedaan? Op 25 oktober strijden twintig onderzoeken in de halve finale om de HvA Research Award. In de aanloop daar naartoe spreekt Folia met de kandidaten. Dit zijn de genomineerden van de Faculteit Business & Economie.

Online winkelen in het buitenland

Sjoukje Goldman (44, docent commerciële economie)

‘Het doel van het onderzoek was om te achterhalen in welke mate online winkels bezig zijn met services voor klanten uit het buitenland. Daarvoor hebben we van ongeveer 10.000 winkels uit 31 verschillende Europese landen de site en het aantal bezoekers geanalyseerd. Meer dan zestig procent van die winkels biedt de mogelijkheid om bestellingen naar het buitenland te verzenden, maar lang niet al die platformen bieden vertalingen of goede betaalmogelijkheden aan. Wij proberen middels al die analyses een soort handleiding te maken, waarin staat wat belangrijke factoren zijn voor een succesvolle online winkel voor buitenlandse klanten. De eerste stap is vrijwel altijd het aanbieden van een Engelse web-omgeving, maar zonder internationale betaalmethode verkoop je natuurlijk nog niks. Het is een erg grote markt; zo geven bijvoorbeeld Nederlanders zo’n 250 miljoen euro totaal per jaar uit bij de Duitse webwinkel Zalando.’

Smart City Projecten

Wieke Schrama (36, docent bedrijfskunde MER en onderzoeker Smart City projecten bij programma ondernemerschap)

‘Voor de Amsterdam Smart City ProjectenDat zijn projecten waarbij verschillende organisaties samenwerken om op innovatieve wijze een stedelijk probleem aan te pakken. hebben we gekeken naar de organisatie van en de succesfactoren bij dergelijke projecten. Het is hartstikke interessant om uit te zoeken welke factoren ervoor zorgen dat een pilot een doorstart krijgt. Wat dat betreft hebben we vooral gekeken naar de dynamiek in het partnerschap en de rationale achter de initiatieven, en daarmee een rapport over twaalf van zulke projecten geschreven. Je ziet dat zodra een aanvankelijk klein initiatief een grote klant krijgt, zoals de Gemeente Amsterdam, dat het dan een stuk makkelijker van de grond komt. Dat is nog belangrijker dan het hebben van een subsidie, alhoewel dat natuurlijk ook meespeelt.’

Is dit wel echt?

Stephen Lubbersen (21, afgestudeerd student commerciële economie, nu pre-masterstudent aan de UvA)

‘Ik heb me verdiept in welke aspecten een buitenlandse webwinkel heeft om klanten te overtuigen om ze te vertrouwen. Iets wat veel klanten zich tijdens het online shoppen bij buitenlandse aanbieders afvragen is: is dit wel echt? Krijg ik wel echt een product en hoelang duurt het voordat het wordt bezorgd? In Nederland gebruiken erg veel webwinkels een bepaald keurmerk, maar minder dan 5 procent van de Duitse webwinkels heeft dat, terwijl dat toch belangrijk is voor de Nederlandse consument. Op basis van een database met een verzameling van dat soort aspecten, hebben we een verslag geschreven. Het is niet zo één, twee, drie te zeggen wat het belangrijkste is, maar de lay-out en features van een website maken erg veel uit. Wat dat betreft had ik graag nog heel veel meer onderzocht, maar er was helaas geen tijd meer.’

Lees meer over