Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Luisteren naar lesstof via een AI-podcast zorgt voor hogere cijfers bij UvA-studenten
Foto: Unsplash - Christina @ wocintechchat.com
wetenschap

Luisteren naar lesstof via een AI-podcast zorgt voor hogere cijfers bij UvA-studenten

Matthias van der Vlist Matthias van der Vlist,
7 juli 2025 - 09:43

UvA-studenten die AI-gegenereerde podcasts kregen van hun studiestof, bleken gemotiveerder, lazen meer en boven alles: ze haalden hogere cijfers. UvA-onderzoekers tonen met het onderzoek aan dat AI-audio de motor kan zijn die studeren op gang helpt. ‘Een podcast van vijftien minuten kan studenten het gevoel geven: ik kan dit.’

UvA-studenten psychologie die gebruikmaakten van AI-gegenereerde podcasts van hun studiestof, haalden gemiddeld twintig procent hogere cijfers dan medestudenten zonder audio-ondersteuning. Met een gemiddeld cijfer van 6,6 deden studenten mét AI-podcasts het opvallend beter dan hun studiegenoten zonder audiohulp, die niet verder kwamen dan een 5,5. Dat blijkt uit onderzoek van UvA-promovendus Nanda Jafarian.

Nanda Jafarian
Nanda Jafarian

Het experiment werd uitgevoerd onder 410 studenten tijdens het vak Brain & Cognition. De helft van de groep kreeg korte audio-samenvattingen in podcastvorm, gegenereerd met GPT-4 van OpenAI, gebaseerd op de leerdoelen en inhoud van het studieboek. De andere helft volgde de gebruikelijke route met hoorcolleges en literatuur.

 

Wat bleek? Studenten die gebruikmaakten van de podcast scoorden dus beter – maar voornamelijk omdat ze meer tijd besteedden aan lezen. Lezen? Ja, want als eenmaal de podcast beluisterd was, bleek de stap naar het boek minder groot. De studenten die de AI-podcasts kregen, lazen gemiddeld zestig uur aan lesstof, terwijl de groep zonder AI-hulp bleef steken op veertig uur. ‘Een dik studieboek openen is voor veel studenten een hoge drempel. Een audio van tien tot vijftien minuten opzetten is laagdrempelig. Dat verlaagt de cognitieve belasting, en het geeft een motiverend gevoel: ik kan dit,’ aldus Jafarian.

‘De podcast verlaagt de drempels voor studenten die moeite hebben met motivatie’

Zijn studenten die een podcast beluisteren en daarna nog de studieboeken openslaan niet sowieso gemotiveerder, en verklaart dat misschien het hoge cijfer? Jafarian denkt van niet. ‘We hebben de leer­motivatie van studenten vóór de start van het experiment getest. Daaruit bleek dat er géén verschillen waren in motivatie tussen studenten die later veel naar de podcasts zouden luisteren en studenten die dat nauwelijks deden.’ Met andere woorden: de studenten die de podcasts beluisterden, begonnen niet gemotiveerder aan het vak dan de anderen. En dus trekt Jafarian de conclusie dat het toch echt de podcasts zijn die de studenten aan een hoger cijfer helpt. 

 

Voor studenten met ADHD-symptomen, die barrières in concentratie en motivatie ervaren, had het gebruik van de AI-podcasts zelfs een nivellerend effect op hun prestaties. Met AI-ondersteuning kan onderwijs inclusiever worden, zegt Jafarian. Citaat: ‘Want het verlaagt de drempels voor studenten die moeite hebben met motivatie.’

Podcast De Illustere Universiteit - Artikel
website loading