Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Teska Overbeeke (UvA)
wetenschap

Nieuwe hoogleraar Judith Good gaat Digital Interactions-lab leiden

Iris Kok,
28 juni 2021 - 08:39

Na deze zomer wordt het Digital Interactions-lab op Science Park opgestart door de nieuw aangestelde hoogleraar Judith Good (Human Factors in the Internet of Things). Het lab vormt onderdeel van het Instituut voor Informatica aan de UvA. ‘Ons voorbeeld is een app die kinderen met een beperking in hun schrijfvermogen kan helpen.’ 

‘Ik leer de UvA nu kennen vanuit mijn huis in het Verenigd Koninkrijk,’ antwoordt Good op de vraag waar ze nu mee bezig is. ‘Vorige week stuurde een collega een berichtje dat ze bezig zijn met mijn kantoor.’ Ze heeft erg veel zin om te beginnen. ‘Ik ben weleens eerder in Amsterdam geweest, maar alleen als toerist.’ Het Science park moet ze nog ontdekken. 

Foto: Sergio Honorez
Judith Good


Good is aangesteld als hoogleraar Human Factors in the Internet of Things. De term internet of things is wat verouderd, maar nog wel relevant, legt ze uit: het gaat over onze interactie met het internet en andere digitale technologieën. Good zal het nieuwe Digital Interactions-lab op het Science Park gaan leiden, een onderdeel van het Instituut voor Informatica aan de UvA. Haar team bestaat uit universitair docenten en twee PhD-studenten. De precieze invulling ervan moet nog vorm krijgen. 

 

Als voorbeeld van een onderzoeksonderwerp noemt Good de app Dynamico, waaraan ze zelf graag had meegewerkt. ‘Het is een project uit Zwitserland dat kan worden gebruikt bij de behandeling van disgrafie, een beperking in het vermogen van schrijven bij kinderen zonder dat ze cognitieve stoornissen hebben. Algoritmes berekenen hoe snel een kind schrijft op de tablet en hoeveel afwijking tijdens het schrijven plaatsvindt. Het systeem kan hierdoor per persoon en per probleem een speciale oefening voorschrijven.’ Zo helpt interactie met technologie bij een gezondheidsprobleem. 

‘Ik ontwikkel nu een online omgeving waarin autistische tieners zich veilig genoeg voelen om conversatievaardigheden te testen’

Autisme 

Zelf wil Good onderzoek doen naar het vinden van oplossingen voor problemen waar mensen met autisme tegenaanlopen. De technologische oplossingen die moeten worden ontwikkeld moeten betaalbaar zijn en mensen vooruit kunnen helpen, zegt ze. Ze zal daarbij ook samenwerken met de onderzoeksdoelgroep en wil in Nederland een netwerk opbouwen van volwassenen met autisme en ouders van kinderen met autisme, om de problemen uit eerste hand te horen. ‘Ik ga niet voor iemand met autisme bepalen wat die persoon nodig heeft.’ Ook zoekt ze wetenschappers met wie ze interdisciplinair onderzoek kan uitvoeren. ‘Bredere problemen kunnen niet opgeslosten worden binnen één academische discipline.’

 

Op dit moment vindt een grote verandering plaats in hoe gekeken wordt naar autisme en naar mensen die met de stoornis worden gediagnosticeerd, zegt Good. Waar mensen met autisme zich eerder moesten aanpassen om niet op te vallen, wordt nu gesproken over mensen die ‘anders zijn op het gebied van neurodiversiteitNeurodiversiteit is de Nederlandse vertaling van ‘neurodiversity’. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat mensen met bijvoorbeeld autisme een ‘andere bedrading’ hebben in hun hersenen. Dit maakt deze mensen anders, maar niet minderwaardig of ziek. Mensen die niet autistisch zijn worden door de neurodiversiteitsbeweging ‘neurotypisch’ genoemd.’. ‘Op dit moment ontwikkel ik een virtuele omgeving waarin autistische tieners zich veilig genoeg voelen om conversatievaardigheden te testen.’ Good probeert op dit moment meer financiering te krijgen om het lab alvast verder uit te breiden. 

 

Brexit 

De beslissing om haar thuisland te verlaten was een makkelijke, zegt ze. Haar kinderen zijn nu oud genoeg en gaan binnenkort uit het huis. Haar partner woont en werkt in Brussel dus daar kan ze nu makkelijker naartoe. En de situatie waar het hoger onderwijs in het Verenigd Koninkrijk zich bevindt door Brexit zal alleen maar verslechteren. Maar de sfeer van het Nederlandse onderwijssysteem bevalt haar ook goed. Lachend eindigt Good het gesprek. ‘Ik kan niet anders zeggen dat dat ik heel erg veel zin heb om te beginnen.’

 

Bekijk hier twee voorbeelden van projecten waaraan Good eerder heeft meegewerkt: Flip en The African Farmer Game. Lees hier meer over neurodiversiteit.