Foto: Rogier Chang (UvA)

Deze UvA-wetenschappers onderzoeken je urine op Lowlands

Andrea Huntjens,
21 juni 2019 - 09:32

Ga jij naar Lowlands? Dan is er een grote kans dat UvA-wetenschappers onderzoek doen naar wat jij in het toilet achterlaat. Ze zoeken naar de invloed van alcohol en drugs op struviet. ‘Als festivalgangers een pilletje op hebben, vinden wij dat zeker terug.’

Steven Beijer en Chris Slootweg wijzen naar een buisje op de hoek van een bureau in een gebouw op het Science Park. ‘Hier draait het om,’ zegt Beijer. ‘Dit is struviet.’ Het reageerbuisje van niet meer dan twintig centimeter is gevuld met witte bolletjes, die voor het onderzoek van Beijer en Slootweg van grote waarde zijn.

Een minifabriek

De wetenschappers houden zich bezig met circulaire chemie. Dat draait om het zoeken naar manieren om afval te gebruiken als grondstof. Struviet leent zich daar heel goed voor. De stof kan via chemische processen uit urine gehaald worden. ‘We kunnen het gebruiken voor de productie van kunstmest,’ zegt Beijer.

‘Het lijkt me leuk om een mini-struvietfabriek op het Science Park neer te zetten’

Hoe komen de onderzoekers dan op Lowlands terecht? ‘We willen daar gaan kijken of de chemische stoffen in drugs, zoals cocaïne en mdma maar bijvoorbeeld ook pijnstillers, invloed hebben op de kwaliteit van het struviet. Daar is nog heel weinig onderzoek naar gedaan,’ zegt Beijer.

Foto: Rogier Chang (UvA)
Steven Beijer aan het werk in het laboratorium

Door liters urine van Lowlandsgangers te onderzoeken, hopen de wetenschappers te ontdekken of de drugs in het struviet zichtbaar zijn. ‘Als festivalgangers een pilletje op hebben, vinden wij dat terug in hun urine,’ zegt Beijer. De onderzoekers zitten in een container, een ‘minifabriek’ volgens Beijer, waar festivalgangers naar de wc kunnen. Een voor het festival ingericht laboratorium haalt daar vervolgens de struviet uit. ‘We doen het per 300 liter en het duurt een uur of acht,’ zegt Beijer.

Geen MDMA in mest

De onderzoekers vinden het van groot belang dat de grondstoffen van kunstmest veilig zijn. ‘Veel boeren strooien kunstmest op hun land zonder te weten wat erin zit. Wij willen uitsluiten dat de stoffen in ons lichaam invloed hebben op de kwaliteit van de bestanddelen van kunstmest,’ zegt Slootweg. ‘We verwachten dat het effect van drugs en alcohol in de struviet nauwelijks te zien is. Maar we willen het wel kunnen uitsluiten.’

Wanneer er genoeg festivalgangers met volle blazen zich melden bij het laboratorium op Lowlands, wil Slootweg het onderzoek graag mee terug naar de UvA nemen. ‘Het lijkt me leuk om zo’n container op Science Park neer te zetten,’ zegt hij. ‘Dan zouden we onze eigen mini-struvietfabriek te hebben,’ zegt Beijer.

Lees meer over