Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Sara Kerklaan
opinie

Pepijn Stoop | Docent 4 verdient beter

Pepijn Stoop ,
10 maart 2023 - 11:00

De nieuwe cao is nog niet rond, maar de borrelende onvrede onder de docenten 4 (docenten met tijdelijke contracten en zonder onderzoekstaken) begint op de FNWI nu het kookpunt te bereiken. Docenten 4 zijn stelselmatig overwerkt en niet zeker van hun baan: alleen al binnen de bachelor kunstmatige intelligentie (KI) zijn er in krap drie maanden meerdere docenten opgestapt of uitgevallen. Wat is er aan de hand? Kan een nieuwe cao het tij keren?

Begin deze week stond ik na een vergadering na te kletsen met een mede-teaching assistant in de gemeenschappelijke ruimte van de docenten 4 van KI. Mijn oog viel vlak voor het weggaan op een groot whiteboard met een schema erop: de TA vertelde dat het de indeling van de docenten 4 voor dit jaar was. Er was iets vreemds aan de hand: bij de vakken in periode 5 en 6 stonden veel vraagtekens of ‘derdejaars’ geschreven. Toen ik de TA hiernaar vroeg, haalde hij zijn schouders op: ‘Tja, voor dat ene vak gaan twee derdejaarsstudenten de taken van de docent 4 overnemen. We hebben bijna niemand meer.’

Hoewel docenten 4 geen onderwijs mogen ontwikkelen, behoort dit in de praktijk vrijwel altijd tot hun takenpakket. Doorstroom naar de hogere functie van docent 3 is nauwelijks mogelijk

Het ongenoegen onder de FNWI-docenten 4 is groot. Dit is geen nieuwe ontwikkeling: vorig jaar hield een grote groep UvA docenten al een nakijkstaking uit onvrede over het personeelsbeleid en de werkdruk. Het bestuur beloofde toen beterschap waarna de staking ophield, maar in de praktijk blijken niet alle gemaakte afspraken te zijn nagekomen.

 

Zo beloofde het bestuur dat docenten 4 langere tijdelijke contracten zouden krijgen, 4 jaar in plaats van 1 jaar, maar ook dat er vaste contracten gegeven zouden worden. De (oud-)docenten 4 die ik sprak, geven aan dat dit niet is gebeurd. Een van die docenten mailde dat hij om deze reden ontslag nam: hij kreeg geen vast contract, ondanks dat er naar eigen zeggen sprake was van structureel werk.

 

Anderen gaven aan dat de werkdruk zijn tol eist: hoewel docenten 4 geen onderwijs mogen ontwikkelen, behoort dit in de praktijk vrijwel altijd tot hun takenpakket. Doorstroom naar de hogere functie van docent 3 is nauwelijks mogelijk: dit hoorde ik niet alleen in de gesprekken, maar ving ik zelfs meerdere malen op zelfs op van docenten in de wandelgangen. Gecombineerd met een gebrek aan autonomie, nauwelijks tot geen inwerktraject en het niet hebben van vervanging bij ziekte zorgt dit ervoor dat er veel werk blijft liggen, docenten opstappen en er door het slechte imago vacatures open blijven staan.

 

Kan een nieuwe cao hierin oplossingen bieden? Deels: er moeten snel mogelijkheden komen om docenten 4 een vast contract te kunnen geven. Maar daarmee is het probleem volgens de docenten niet opgelost: er moeten meer docenten aangenomen worden om de werkdruk omlaag te brengen, het inwerktraject moet verbeteren en er moet vervanging geregeld kunnen worden bij ziekte.

 

De ervaringen van deze docenten zijn het topje van de ijsberg: ik heb schrijnende verhalen gehoord die ik in één column niet kwijt kan. Wat duidelijk is, is dat er actie moet worden ondernomen: docenten 4 zijn het fundament van de FNWI en zij verdienen beter: binnen en buiten de cao.

 

Pepijn Stoop is student kunstmatige intelligentie.