Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Eveline Schram (archief Folia).
opinie

Asva roept decaan op een ‘open, maar veilig’ studieklimaat te creëren

Aziza Filal,
16 februari 2023 - 08:30

Namens Asva Studentenvakbond heeft voorzitter Aziza Filal gisteren een open brief gestuurd aan FMG-decaan Agneta Fischer waarin de decaan wordt opgeroepen het voeren van een respectvolle academische discussie een vast onderdeel te maken van de curricula, want het discussieniveau is inmiddels volledig uit de hand gelopen, vindt Asva.

Als Asva Studentenvakbond doen wij op u, als decaan van de Faculteit der Maatschappij en Gedragswetenschappen, een beroep om met actief beleid te komen voor het creëren van een veilig, maar open studieklimaat. Momenteel gaat dit soms ernstig mis, zoals de afgelopen maand is gebleken in de uitlatingen van docent interdisciplinaire sociale wetenschap Laurens Buijs in de media en de reacties die daarop volgden.

 

Academische vrijheid is één van de pijlers van de wetenschap: alleen door verschil van mening en goede inhoudelijke discussies en onderzoeken, kunnen nieuwe inzichten naar boven drijven. Een verschil van mening en de vrijheid om die te uiten is dus belangrijk, maar dit betekent niet dat mensen respectloos mogen worden behandeld of mogen worden gedehumaniseerd.

 

Het spook van ‘woke’

Tegenstanders van woke beweren dat er een keuze moet worden gemaakt tussen academische vrijheid en veiligheid, omdat in een veilig studieklimaat alle afwijkende meningen door ‘het spook van woke’ zouden worden platgeslagen. Als Asva zijn wij van mening dat vrijheid en veiligheid wél samen kunnen gaan en dat het mogelijk is om binnen een veilig studieklimaat controversiële meningen te uiten, zolang deze goed onderbouwd zijn met wetenschappelijke kennis en deze op een respectvolle manier worden geuit. De uitlatingen van Buijs gaan te ver, niet omdat hij niets meer mag zeggen, maar omdat zijn uitspraken op onbeschofte wijze worden gedaan en daarnaast onvoldoende wetenschappelijk onderbouwd zijn.

 

Identiteit

Op dit moment voelen sommige studenten zich niet veilig om hun (al dan niet) controversiële meningen te uiten, terwijl andere studenten zich juist niet veilig voelen door een aanval op hun identiteit. Asva maakt zich dan ook zorgen over de vaardigheden van zowel studenten als docenten om op een respectvolle manier een wetenschappelijke discussie te voeren. Er kan en moet daarom een manier gevonden worden om beide groepen deze fundamentele vaardigheden aan te leren.

 

Curriculum

Daarom stelt Asva voor dat het voeren van een respectvolle academische discussie een vast onderdeel wordt van curricula. Dit kan bijvoorbeeld door vakken die gaan over academische vaardigheden, die elke student in het eerste jaar krijgt, uit te breiden. Deze uitbreiding moet in elk geval bij de curricula van de Faculteit Maatschappij- en Gedragswetenschappen worden ingevoerd, gezien het feit dat de focus op mensen en groepen juist daar al snel voor gevoelige situaties zorgt. Daarnaast moeten docenten getraind worden om een klimaat te creëren waar iedereen hun mening kan uiten, zonder dat dat leidt tot marginalisatie, want het gedrag van een docent als voorbeeldfiguur is cruciaal voor de sfeer in de les. De situatie die rondom Buijs is ontstaan is daar een voorbeeld van, maar het is lang niet de enige situatie waarin dit relevant is.

 

Asva roept u vanuit uw rol als decaan dan ook op om actief beleid te voeren rond het creëren van een respectvolle discussiesfeer, waarbij zowel veiligheid als vrijheid gewaarborgd kunnen worden. Graag zouden wij, samen met docenten, studenten en andere betrokkenen, met u in gesprek gaan over dit onderwerp om zo samen toe te werken naar een veilige en vrije leeromgeving voor alle studenten en docenten op de UvA.