Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Tim Gouw / Unsplash
opinie

‘Heb je even? De vakaanmelding van de UvA’

Kirsten Meiring,
1 december 2020 - 14:49

Vanochtend konden studenten van de Faculteit Economie & Bedrijfskunde, Faculteit der Geesteswetenschappen en de Faculteit der Rechtsgeleerdheid zich aanmelden voor vakken aan de UvA. Dat liep niet geheel vlekkeloos. Veel studenten stonden in een lange wachtrij, onder wie derdejaarsstudent rechtsgeleerdheid Kirsten Meiring (21). ‘Tweeduizend mensen voor me, ik wil niet eens weten hoeveel mensen achter me.’

De wekker staat om 7.55 uur. Over 5 minuten begint de vakaanmelding van de UvA. Op dit onzalige tijdstip voor studenten sleep ik mezelf voor mijn laptop. De avond van tevoren heb ik braaf de vakken voor het tweede semester in mijn planner gezet. Mijn oplader ligt voor het grijpen en ik ga zitten op de meest gunstige wifiplek in het huis. Niets kan meer fout gaan. Toch?

 

Op het moment dat mijn laptopklok de 8.00 uur aantikt word ik doorgeleid naar de wachtrij. Tweeduizend mensen voor me, ik wil niet eens weten hoeveel mensen achter me. Mijn zus heeft geluk, na 5 minuten is ze binnen. ‘Ik ga nog even doorslapen, had slecht geslapen vannacht,’ appt ze me. ‘Wow, ik zit nog in de wachtrij,’ app ik terug met een zweem van jaloezie. Toch geef ik de hoop niet op. Mijn zus had 900 wachtenden voor haar, dan zal ik binnen 10 minuten ook wel klaar zijn.

Een en al online gezelligheid, zo op de vroege morgen. Maar op een gegeven moment slaat de sfeer om

Gepauzeerde wachtrij

Intussen app ik wat af. ‘Hi hi, ha ha, vroeg hè, ik zit al aan de koffie.’ De vakaanmelding zorgt ervoor dat al mijn UvA-vrienden een keer tegelijk online zijn. Een en al online gezelligheid, zo op de vroege morgen. Maar op een gegeven moment slaat de sfeer om. Het is inmiddels 20 minuten over 8 en ‘de wachtrij is gepauzeerd’. Mijn vrienden beginnen onrustig te worden. ‘Zijn we hier verdorie nou zo vroeg voor opgestaan?’ en ‘Typisch UvA’ passeren mijn Whatsapp-revue.


Dit sentiment komt niet zomaar uit de lucht vallen. De UvA-vakaanmelding verloopt namelijk zeer zelden vlekkeloos. Van die ene keer dat je anderhalf uur aan je laptop gekluisterd zat (je mag het aanmeldscherm namelijk niet verlaten, anders verlies je je plek in de wachtrij) tot die andere keer dat de UvA wegens een technische storing maar helemaal de stekker uit het systeem trok.

 

(Lees verder onder de tweet.)

Studenten niet gelijk laten inschrijven

Ik snap dat de techniek de UvA soms in de steek laat en dat de universiteit vast ook niet wil dat het zo lang duurt. Maar wat ik niet begrijp: als je ziet dat iets keer op keer niet werkt, waarom wordt de inschrijfprocedure dan niet aangepast?

Laat niet duizenden studenten op hetzelfde moment gebruikmaken van een server

Ik denk dat de oplossing erin schuilt om niet duizenden studenten op hetzelfde moment gebruik te laten maken van een server. Nu komen namelijk alle studenten van de Faculteit Economie & Bedrijfskunde, Geesteswetenschappen én Rechtsgeleerdheid op hetzelfde moment samen om zich in te tekenen. Dit staat gelijk aan je inschrijven voor problemen, in plaats van voor de te volgen vakken. Het systeem zou waarschijnlijk beter functioneren als de UvA per faculteit te werk zou gaan. Op die manier wordt de server veel evenwichtiger belast en kan een wachtrij met duizenden mensen worden voorkomen.


Uiteindelijk is het na 55 minuten, meerdere foutmeldingen, gepauzeerde wachtrijen en vele bakken koffie gelukt om me in te schrijven. De volgende vakaanmelding is gelukkig pas in juni 2021. Ik zet hem alvast in mijn agenda.

Lees meer over