Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Marc Kolle
opinie

Opiniepanel | Moeten we stoppen met grote geldprijzen voor wetenschappers?

Henk Strikkers,
18 december 2019 - 07:08
Betreft
Deel op

Ieder jaar wil minister Ingrid van Engelshoven 2,5 miljoen euro geven aan het beste docententeam op een universiteit en hogeschool. Dat zou kunnen bijdragen aan het aanzien van en de waardering voor onderwijs, denkt ze. Het is naast de Spinozapremie en de Stevinpremie de derde grote prijs die wordt uitgereikt in het hoger onderwijs. Er is echter steeds meer verzet tegen dit soort grote geldprijzen. Ze zouden een vals beeld van ‘superster-wetenschappers’ neerzetten en de academie niets wezenlijks brengen, terwijl een eerlijke verdeling van die miljoenen op heel veel plekken de werkdruk kan verlichten.

Stop met de grote geldprijzen in de wetenschap, en verdeel het geld over iedereen

Malou Sprinkhuizen is student biomedische wetenschappen

‘Eens. Het is voornamelijk moeilijk voor docenten om goed onderwijs te kunnen geven door het tekort aan financiering vanuit de overheid. Grote geldprijzen uitdelen aan docenten die het toch al goed doen (en dus waarschijnlijk ook al meer geld beschikbaar hebben) verlicht de werkdruk niet voor het gros van de docenten. Het zorgt alleen maar voor nog meer competitie op de universiteiten, wat niet bevorderlijk is voor de werkdruk. Het voelt alsof de minister probeert docenten om te kopen na alle klachten en protesten vanuit onder meer WOinActie. Dit is niet de manier om onderwijs beter te maken.’

‘Al onze docenten zijn ongeveer even goed, en vele jonge docenten geven niet minder goed les dan zeer ervaren hoogleraren’

Han van der Maas is hoogleraar psychologische methodenleer

‘Dergelijke grote prijzen zijn onnodig maar zo’n enorme prijs voor onderwijsprestaties is wel een buitengewoon vreemd idee. In de waarderingsdiscussie vergeet men steeds dat de variatie in onderwijsprestaties vergeleken met de variatie in onderzoeksprestaties miniem is. Al onze docenten zijn ongeveer even goed, en vele jonge docenten geven niet minder goed les dan zeer ervaren hoogleraren. In het onderzoek is de variatie vele malen groter, of men nu kijkt naar citatie-indexen, publicaties, beurzen of nog iets anders. Daarom zal onderzoek altijd belangrijker gevonden worden dan onderwijs, bijvoorbeeld bij sollicitaties voor hoogleraarposities, hoe hard beleidsmakers ook roepen dat onderwijs en onderzoek even belangrijk zijn.’

‘Een belangrijke bijvangst van het afschaffen van dit soort prijzen is dat het kunstmatige beeld van de wetenschapper als individuele superster niet verder versterkt wordt’

Thijs Bol is universitair hoofddocent sociologie

‘Er is geen enkele wetenschappelijke studie die aantoont dat het geven van grote sommen geld aan een paar mensen efficiënt is. In tegendeel: onderzoek laat zien dat het heel lastig is om te voorspellen is waar we innovatie kunnen verwachten. Bovendien weten we dat wat we beoordelen als prijzenswaardig echt niet alleen gebaseerd is op kwaliteit. Dit zijn allemaal redenen om de Spinoza-, Stevin- en nieuwe onderwijsprijs af te schaffen. Verdeel het geld liever over meer mensen die goede ideeën hebben of goed onderwijs geven. Een belangrijke bijvangst van het afschaffen van dit soort prijzen is dat het kunstmatige beeld van de wetenschapper als individuele superster niet verder versterkt wordt.’

 

Het Folia opiniepanel bestaat uit 20 studenten en medewerkers van alle faculteiten, en enkele diensten van de UvA. Eens in de paar weken reageren zij op een actuele stelling.

Ook een mening over prijzen in de wetenschap? Reageer hieronder of schrijf een opinieartikel.

Lees meer over