Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Terry George (cc, via Flickr)
opinie

Op z’n Duits | Vrouwen geilen op buiken

Linda Duits,
29 september 2017 - 08:07
Deel op

Seksuele objectificatie heeft een slechte naam. Dat is de schuld van feministen. Zij trokken er tegen ten strijde in de jaren zeventig, omdat ze er genoeg van hadden om als seksueel gebruiksvoorwerp te worden gezien. Ook nieuwe feministen kunnen flink uithalen naar reclames, films en series waarin vrouwen als ding worden neergezet, niets meer dan een verzameling aantrekkelijke lichaamsdelen.

Objectifi­catie wordt eigenlijk altijd gepresenteerd als iets verkeerds. De Australische mediawetenschapper Brian McNair vindt dat jammer. Hij merkt op dat we miljarden euro’s uitgeven aan ons uiterlijk, ‘maximising the chances of being objectified’. We vinden het heerlijk als onze partners ons seksueel begeren, als ze opgewonden raken van onze welgevormde anatomie.

 

Dat geldt zowel voor mannen als voor vrouwen. Het zijn weliswaar hoofdzakelijk mannen die vrouwen op een denigrerende manier afbeelden in populaire cultuur en het zijn vooral mannen die op straat vrouwen naroepen. Maar dat betekent niet dat wij vrouwmensen enkel de geest van onze minnaars begeren. Het is leuk seks te hebben met iemand met een goed karakter en een prettig gevoel voor humor, maar lust hoort bij het vleselijke.

Het gezicht werd door mannen en vrouwen het minst interessant gevonden

Zwitserse onderzoekers wilden graag weten waar de aandacht van heteromannen en –vrouwen dan precies naar uitgaat. Ze voerden een eye-tracking studie uit (onlangs gepubliceerd in Sexualities) waarin studenten aangaven of ze een persoon seksueel begeerden terwijl hun oogbewegingen werden bijgehouden. De deelnemers, allemaal gezonde singles, moesten kijken naar niet-erotische foto’s van het tegenovergestelde geslacht in zwemkleding. De onderzoekers onderscheidden daarbij het gezicht van het lichaam, en deelden dat weer op in drieën: de borst, de buik en het kruis.

 

De vrouwen vonden maar 30 procent van de aangeboden mannen geil, terwijl de mannen 55 procent van de foto’s aantrekkelijk vonden. Het gezicht werd door beide groepen het minst interessant gevonden, in de zin dat ze daar het kortste naar keken. Bij het lichaam bleef de aandacht van de mannen het langste hangen bij de borst. Buik en kruis verschilden niet in bekijkduur. De vrouwen waren vooral gefixeerd op de buik. Op nummer 2 stond de borst, waardoor het kruis de verliezer was.

 

De onderzoekers concluderen dat genitaliën voor mannen belangrijker zijn dan voor vrouwen. Dat lijkt me nogal zwak op basis van deze data. Bovendien weten we niet wat voor zwemkleding de getoonde mannen aanhadden. Een boxershort verhult de waar immers nogal. Daarnaast ging het alleen over de voorkant, alsof billen (met of zonder kleren aan) niet een mega eyecatcher zijn. Desalniettemin betekent deze studie werk aan de winkel voor heteromannen. Heterovrouwen kijken vooral naar de buik om te bepalen of ze iemand lekker vinden, en zo’n sixpack krijg je niet vanzelf.