Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Marc Kolle
opinie

‘Onderwijskwaliteit? Iemand?’

Richard Broersen,
1 februari 2017 - 09:32

Bij ieder besluit dat de UvA neemt, moet onderwijskwaliteit voorop staan. Dit lijkt bij de verhuisplannen voor de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde & Informatica echter niet het geval te zijn, stelt Richard Broersen van de facultaire studentenraad.

Wat gebeurt er met de onderwijskwaliteit als je opleidingen gaat verhuizen naar een andere instelling zoals naar de VU? Hier is eigenlijk pas een goed antwoord op te geven ná de verhuizingen van de informatiewetenschappen die nu staan gepland.

 

Zou je denken. Toch vallen er al een paar dingen op. Allereerst vormen de onderwijsondersteuning, zoals roostering, de studieadviseurs en de cijfersystemen, een obstakel. Onlangs heeft een expertgroep onderzocht op welke manier ondersteuning het best kan worden ingezet. Hieruit kwam een scenario naar voren waarin alle opleidingen gebruik maken van dezelfde vorm van ondersteuning. Dit werd gepresenteerd als de enige oplossing voor de lange termijn.

 

VU-systemen

Het gebruiken van beide systemen (UvA en VU) naast elkaar lijkt slechts kort houdbaar, volgens de expertgroep. Het gebruiken van twee systemen kost ook veel te veel geld, en het zal onnodig veel tijd kosten om twee systemen die uiteindelijk hetzelfde doen, draaiende te houden.

Gedurende het tijdrovende proces zal er binnen de gehele FNWI minder aandacht voor onderwijsinhoud zijn, ook voor opleidingen die wel op Science Park blijven

In het beste geval wordt er in een VU-gebouw ook gebruik gemaakt van VU-systemen, dat klinkt logisch. Hierdoor veranderen er voor UvA-studenten echter veel dingen: er zullen minder studieadviseurs per student zijn, het wordt moeilijker om je in te schrijven voor vakken op de UvA, maar ook de overige onderwijsondersteuning wijzigt.

 

Onderwijsondersteuning zegt misschien weinig over de inhoudelijke kant van het onderwijs, maar is ontzettend belangrijk in de dagelijkse ervaring van studenten. De VU heeft jaren bezuinigd op onderwijsondersteuning. Deze universiteit wil bovendien naar een systeem waarbij studenten de antwoorden op de meeste vragen online opzoeken, en er alleen nog maar studieadviseurs op centraal niveau zijn. Studenten hebben dan geen studieadviseurs meer die hun eigen opleiding kennen, of zelfs hun eigen faculteit.

 

Tijdrovend proces

Daar komt bij dat een verhuizing van duizenden studenten en honderden medewerkers, inclusief al hun faciliteiten, vanzelfsprekend veel aandacht, geld en tijd gaan opeisen.

Studenten hebben dan geen studieadviseurs meer die hun eigen opleiding kennen, of zelfs hun eigen faculteit

Tijdens en vlak na de verhuizingen zal de focus van de faculteit niet liggen op het onderwijs of onderzoek zelf, maar op praktische problemen rond de verhuizing. Niet alleen de informatiewetenschappen lopen het risico te verslechteren in die periode. Gedurende het tijdrovende proces zal er binnen de gehele FNWI minder aandacht voor onderwijsinhoud zijn, ook voor opleidingen die wel op Science Park blijven.

 

In de voorgestelde UvA-begroting voor 2017 wordt 20 miljoen geïnvesteerd in verbouwingen op het Science Park. Dit terwijl elders in de universiteit bezuinigd moet worden op onderwijs. De Faculteit der Rechtsgeleerdheid bijvoorbeeld moet jaarlijks 4,5 miljoen bezuinigen, een vijfde van hun totale begroting. Ook dit is een voorbeeld van hoe deze verhuizing nu al ten koste gaat van onderwijs en onderzoek.

 

Tot slot ontbreekt het nog aan precieze onderwijsplannen voor op de nieuwe locatie. Er zijn wel financiële afspraken tussen UvA en VU, maar nog steeds is niet duidelijk welke opleidingen precies gaan verhuizen. Zo is het nog onbekend wat er met de bachelor kunstmatige intelligentie (KI) te gebeuren staat – de grootste opleiding informatiewetenschappen binnen Amsterdam en de snelst groeiende opleiding van de FNWI.

 

Gaan ze wel of niet meeverhuizen naar de VU? Moeten ze daar ook samenwerken met opleidingen van de VU? En dat terwijl de VU geen tegenhanger heeft van onze bachelor KI?

 

Concrete visie
Ook zullen er na de verhuizingen twee informatica-bachelors in één gebouw worden gegeven: een Engelstalige variant door de VU en een Nederlandstalige variant door de UvA. Dit lijkt geen houdbare situatie – maar een concrete visie voor een logische invulling van het onderwijs ontbreekt nog.

 

Al met al kun je gerust stellen dat de onderwijskwaliteit lijdt onder al deze verhuizingen. Het is om die reden dat de medezeggenschap een grotere invloed eist op deze verhuisplannen.

 

Richard Broersen is lid van de studentenraad van de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde & Informatica.