Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Roel Hemkes (cc, via Flickr)
actueel

‘Meer geld voor universiteiten en hogescholen die studenten uit spits halen’

Nina Schuyffel,
17 december 2015 - 15:53

Reizen buiten de spits, meer digitalisering in het onderwijs en korte treinritjes vervangen door de fiets. Dat zijn de belangrijkste aanbevelingen die een taskforce vandaag doet om het openbaar vervoer beter te laten aansluiten op het hoger onderwijs. Met de maatregelen zou het onderwijsministerie 200 miljoen euro kunnen besparen, die men dan wil investeren in onderwijskwaliteit.

De taskforce ‘Beter Benutten’, bestaande uit studentenorganisaties, scholieren en vervoerbedrijven, onderzocht in opdracht van Jet Bussemaker hoe de kosten van de OV-chipkaart voor studenten naar beneden kunnen. Die taskforce werd in het leven geroepen naar aanleiding van het leenstelselakkoord dat vorig jaar mei werd gesloten.

 

Nu reizen studenten vaak in de spits. Dat is relatief duur en heeft overvolle treinen tot gevolg. Volgens het rapport kunnen studenten beter in de daluren reizen. Universiteiten en hogescholen zouden daarop hun roosters moeten aanpassen, bijvoorbeeld door de lessen niet meer stipt om 9 uur te laten beginnen maar collegetijden meer te spreiden over de dag.

 

Fietsen
Ook zou meer gebruik moeten worden gemaakt van online onderwijs, zodat studenten niet meer hoeven te reizen om college te volgen. Onderwijsinstellingen kunnen bovendien het gebruik van de fiets stimuleren om bus- en tramritten te vermijden. Er staan al ov-fietsen op stations van de NS en de taskforce overweegt studenten met een ov-kaart daarvan gebruik te laten maken.

 

De taskforce raadt verder aan om onderwijsgebouwen beter te benutten. Nu vinden de meeste colleges vaak plaats in de ochtend en aan het begin van de middag: bij ongeveer de helft van de universiteiten en hogescholen staat na drie uur 's middags de helft van de lokalen leeg.

 

Regionaal overleg
Linde de Nie, voorzitter van Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), vindt het een goede zaak dat universiteiten en hogescholen worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid. ‘Het wordt tijd dat ook instellingen meedenken om het studenten-OV op de lange termijn veilig te stellen. Keuzevrijheid en toegankelijkheid zijn ook voor hen van groot belang.’

‘Het studenten-OV moet behouden blijven’

Het is de bedoeling dat bestuurders en onderwijsinstellingen op regionaal niveau gaan proberen studenten uit de spits te krijgen. In regio’s waar veel wordt bespaard, krijgen hogescholen en universiteiten straks meer geld van de overheid om te investeren in het onderwijs.

 

‘OV-kaart is een voorwaarde voor toegankelijkheid’
Het ISO en de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) zijn vooral blij met de aanbeveling om de OV-kaart in de huidige vorm te behouden. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat een groot deel van de jongeren tussen 17 en 22 jaar in 2015 thuis is blijven wonen. In vergelijking met 2014 verhuisden vijftien procent minder jongeren voor hun studie naar een andere stad.

 

‘Stel je voor dat nu ook het reizen wordt ingeperkt,’ zegt De Nie. ‘De OV-studentenkaart is een absolute voorwaarde om de toegankelijkheid van het Nederlandse hoger onderwijs te waarborgen.’ LSVb-voorzitter Stefan Wirken: ‘Het studenten-OV moet behouden blijven. We zullen ons altijd verzetten tegen verdere bezuinigingen die studenten ontmoedigen om te gaan studeren op de plek die zij willen.’