Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Waarom slaagt Nederland niet als modeland?
Foto: Bram Belloni
actueel

Waarom slaagt Nederland niet als modeland?

Nina Schuyffel Nina Schuyffel,
1 november 2015 - 12:07
Deel op

Het is hoog tijd dat de Nederlandse fashionwereld commerciëler gaat opereren. ‘Het ligt niet in de Nederlandse cultuur om op een zakelijke manier over mode na te denken,’ zegt Leslie Holden. Hij is hoofd van de afdeling Fashion & Design aan het Amsterdam Fashion Institute (Amfi).

De van oorsprong Schotse Holden krijgt er vanaf volgend jaar nog een leidinggevende functie bij. Dan begint Amfi met de master Fashion Enterprise Creation. Holden bedacht en ontwikkelde dit twee jaar durende masterprogramma, dat studenten moet opleiden tot ondernemers in de modewereld.

 

Hoewel het nog een jaar duurt voordat studenten kunnen beginnen met de master krijgt Holden nu al reacties van over de hele wereld. Opvallend, want het Nederlandse mode-onderwijs is over het algemeen weinig georiënteerd op het buitenland. Op de vraag welke rol Nederland speelt in het internationale mode-circuit knijpt Holden één oog dicht. Hij houdt zijn duim en wijsvinger vlak bij elkaar. ‘Een hele kleine.’ Hij lacht vermoeid, gaat verzitten en ademt diep in, alsof hij dit verhaal voor de honderdste keer vertelt.

 

‘De Nederlandse modewereld krijgt helaas niet de credits die ze verdient. We hebben ontzettend goede ontwerpers, maar niemand weet wie ze zijn. Dat merk ik als ik op een internationaal congres met andere mode-experts praat. Viktor & Rolf kennen ze nog, Iris van Herpen ook, maar verder komen ze niet. Ik vind dat verbazingwekkend. Er zijn zeven instellingen die een mode-opleiding aanbieden. Dat is veel, in een land met zestien miljoen inwoners. En toch weten ze in het buitenland bijna niets van wat we hier allemaal doen.’

Leslie Holden vindt dat mode-ontwerpers visionairs moeten zijn, met een zesde zintuig voor wat zich om hen heen afspeelt
Foto: Bram Belloni
Leslie Holden vindt dat mode-ontwerpers visionairs moeten zijn, met een zesde zintuig voor wat zich om hen heen afspeelt

Viktor & Rolf, Jan Taminiau en Iris van Herpen studeerden aan de ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem. Welke bekende modeontwerpers bracht Amfi de afgelopen decennia voort?
Holden denkt lang na. Zegt dan: ‘Mart Visser.’

 

Dat was het?
‘Amfi levert een ander soort graduate af. Het is niet ons hoofddoel om sterren te creëren met een eigen merk. We willen studenten goed voorbereiden op het bedrijfsleven. Het overgrote deel, ongeveer 80 procent, komt terecht bij al bestaande merken, meestal omdat ze na hun stage een baan aangeboden krijgen. De laatste vijf jaar zijn onze studenten bijvoorbeeld gaan werken bij Louis Vuitton, Balenciaga, H&M, Calvin Klein, Nike. Dat zijn niet bepaald kleine namen. We doen het dus goed, al is het succes misschien niet altijd even zichtbaar voor de buitenwereld.’

 

Waarom lukt het Nederland niet zich te profileren als modeland?
‘Nederlanders zijn er niet zo goed in zichzelf op de voorgrond te plaatsen. Het zou helpen als de overheid onze expertise op het gebied van mode wat meer zou pushen. Weet je wat het verhaal is achter de Zes van Antwerpen [een groep Belgische mode-ontwerpers die in de jaren tachtig bekend werd, red.]? De regering wilde de stad Antwerpen promoten en besloot mode te gebruiken als middel om dat te doen. Van de modeacademie werden zes veelbelovende talenten uitgekozen, onder wie Ann Demeulemeester en Dries van Noten. Zij werden naar voren geschoven op de British Designer Show in 1986, waarna ze internationaal doorbraken. In Nederland zou zoiets niet snel gebeuren. Hier wordt mode niet gezien als…’ Hij twijfelt. ‘Laat ik het zo zeggen: het ligt niet in de Nederlandse cultuur om op een zakelijke manier over mode na te denken.’

 

Hoe komt dat?
‘Dat weet ik niet. Er is een bepaalde terughoudendheid om creativiteit te vercommercialiseren, merk ik. Maar we zullen die stap toch moeten maken, als we willen dat jonge ontwerpers ook buiten Nederland succes krijgen. Een paar jaar geleden heette het grootste mode-evenement hier nog de Amsterdam International Fashion Week. Later werd het woord International weer verwijderd. Dan denk ik: oh my god, waarom? Dat is precies hoe het níet moet. We zouden veel meer naar buiten kunnen treden dan we nu doen. Qua internationale erkenning zijn er af en toe lichtpuntjes. Zo werd Amfi onlangs door het Amerikaanse modeblog Business of Fashion uitgeroepen tot een van de twintig beste modeopleidingen van de wereld. Maar het kan allemaal veel beter. Amsterdam is het centrum van de modewereld: daar zitten de hoofd- kantoren van G-Star, Karl Lagerfeld, Calvin Klein, Nike. Waarom gebruiken we dat enorme netwerk niet om onszelf te promoten?’

 

Lees het hele interview in Folia 8, die nu in de bakken ligt op de HvA en de UvA. Daarin vertelt Holden ook hoe het volgens hem beter moet.

website loading