Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Tienduizenden studenten per instelling, plus alle medewerkers: het is logisch dat universiteiten en hogescholen een interessante markt vormen voor cateraars. Dat vindt ook John Hondeveld, directeur Leisure & Education van Eurest Nederland, de nieuwe cateraar van UvA en HvA. ‘Wij hoeven geen woekerwinst per broodje te maken, maar we zijn ook geen liefdadigheidsinstelling.’

Eurest ziet universiteiten en hogescholen als groeimarkt. Hondeveld: ‘We zijn een beursgenoteerd bedrijf en willen winst maken. Dat kan door volume: heel veel gasten per contract. Wij gaan nu de catering verzorgen voor UvA en HvA, de VU cateren we al, daarnaast bijvoorbeeld ook de TU Eindhoven en de Hanzehogeschool Groningen. Als je aan mij vraagt of wij er ook voor in zijn om de universiteiten in Groningen, Utrecht, Nijmegen, of Leiden te cateren, dan zeg ik volmondig: “ja”.’

Op 1 januari is de catering van UvA en HvA officieel overgegaan van Sorbon op Eurest. John Hondeveld en Maarten Willemsen, account manager Eurest Leisure & Campus Services, geven toelichting.

Eurest heeft het personeel van Sorbon overgenomen, maar er was vrijwel meteen gedoe over de reiskosten. Die worden op termijn niet meer vergoed.
Hondeveld: ‘Wij volgen de cao’s die gelden in onze branche. Dat zijn de horeca-cao en de contractcatering-cao. Voor personeel dat werkt in publiekslocaties als het Museumcafé geldt de horeca-cao en die vergoedt de reiskosten. De vergoeding geldt inderdaad niet voor de mensen die werken volgens de contractcatering-cao. Voor hen geldt dat de reiskostenvergoeding wordt afgebouwd.’
Willemsen: ‘Daarbij wil ik wel aantekenen dat we de coulante route willen volgen. De vergoeding wordt niet in één keer afgebouwd, maar afhankelijk van het aantal dienstjaren dat iemand heeft gewerkt. Iemand die twintig jaar heeft gewerkt verliest over twintig maanden zijn reiskostenvergoeding, iemand die een jaar heeft gewerkt verliest die over een maand. Wij willen de mensen graag binnenhalen in de Eurest-familie, maar iedereen is bij ons gelijk. Er zijn geen cateringmedewerkers binnen Eurest die een reiskostenvergoeding krijgen. Dat kan dus ook niet binnen het contract met UvA en HvA.’

Eurest behoort tot een groot internationaal concern. Kunnen medewerkers carrière bij jullie maken?
Willemsen: ‘Dat is het mooie van een landelijk operend bedrijf. De medewerkers die straks geen reiskostenvergoeding meer krijgen zouden ergens anders, in locaties dichter bij huis, aan de slag kunnen.’
Hondeveld: ‘Juist omdat we overal in Nederland vestigingen en functies hebben kun je ook elders werken en carrière maken. Ik ben zelf ook ooit vestigingsmanager geweest, daarna rayonmanager en nu directeur.’
Willemsen: ‘Als je ambitieus bent en er is ergens een vacature, dan kun je doorstromen.’

Wat maakt studenten tot een andere doelgroep dan willekeurige consumenten in een bedrijfskantine?
Willemsen: ‘Leeftijd, trendy, andere eetmomenten. De meeste mensen in een bedrijfskantine willen tussen de middag iets eten. Studenten hebben soms ook trek na een middagcollege. Daar moet je dus op inspelen.’
Hondeveld: ‘Studenten zijn momentconsumenten, zoals we dat noemen. Ze eten niet op vaste tijdstippen, maar als ze er tijd voor hebben.’

Studenten hebben, zeker in het begin, veel problemen ondervonden bij Sorbon: te duur, gedwongen winkelnering, geen communicatie. Wat gaan jullie doen om problemen te vorkomen?
Willemsen: ‘Er komt een vast kwartaaloverleg met studenten die vertegenwoordigd zijn in de medezeggenschapsorganen CSR (UvA) en CMR (HvA). Dat gaat een officieel overleg worden waar we ook inventariseren wat er eventueel niet goed gaat en waar ook notulen van worden gemaakt. Daarnaast komt er een klankbordgroep waarin ook medewerkers zitten. Binnen die groep wordt minimaal twee keer per jaar overlegd. Bovendien hebben we natuurlijk onze vaste overlegstructuren met de opdrachtgever: UvA-HvA.’

Gaan jullie cateringinitiatieven van studenten, zoals laatst Yeswecanteen, ondersteunen?
Willemsen: ‘Dat zou best kunnen als we een goed gevoel hebben over zo’n initiatief en als het niet elke week gebeurt. Waar het om gaat is dat studenten bij zo’n initiatief dan samenwerken met ons. Zo’n initiatief lijkt misschien tot omzetderving te leiden aan onze kant, maar er komen door zoiets ook nieuwe bezoekers op de kantines af.’

Studenten die vrijdagsmiddags op hun verenigingskamer willen bieren, zijn die gedwongen om hun kratje bier bij Eurest in te kopen?
Willemsen: ‘Wij bieden die studenten inkoopvoordeel aan als ze hun kratje bij ons kopen, dus ik verwacht niet dat ze dat ze dat kratje bij de supermarkt zullen kopen,  maar als ze het toch doen, dan kan dat.’

Wat gaat Eurest de komende maanden doen om bekend te worden op UvA en HvA?
Hondeveld: ‘We gaan niet een specifieke campagne voeren, maar we gaan regelmatig iets anders doen om onze producten onder de aandacht van studenten en medewerkers te brengen. Dat kunnen voordeelacties zijn, combideals waarbij je een drankje krijgt, dat kan te maken hebben met de aankleding van de kantines of acties samen met studenten, zoals Yeswecanteen.’