De UvA en de HvA gaan hun aanvoer van diensten duurzamer maken. Uit onderzoek van het HvA-onderzoeksprogramma Urban Technology en Facility Services blijkt dat de aanvoer duurzamer kan én moet. De levering van onder andere catering, pakketten, kantoorartikelen, apparatuur, diensten en de bijbehorende afvalstroom zorgen voor veel vervuilend vervoer door de binnenstad. 'Met onze distributie kunnen wij jaarlijks 70 keer de aarde rond. Het zou fijn zijn als we dat kunnen verminderen.'

Daartoe gaat Facility Services drie projecten uitzetten, vertelt Bert Zwiep, het hoofd Afdeling Inkoop en Logistiek van de UvA en de HvA. 'Allereerst gaan wij leveranciers vragen om transport te delen. Het zou beter zijn als alle producten die wij inkopen in één autootje passen.' Vanaf begin februari gaat een afstudeerder dit project opzetten. Eerst moet gekeken worden of leveranciers het interessant zouden vinden om het transport te delen. Dat gaat de afstudeerder uitzoeken.

'Daarnaast willen we graag het inkoopgedrag van de HvA en de UvA veranderen. Nu al bundelen veel secretariaten hun inkopen, vooral van kantoorartikelen. Maar het zou nog beter zijn als er bijvoorbeeld woensdag een centraal aanschafmoment is, en alles vrijdag wordt geleverd.' Logistiek hoeft dat niet heel moeilijk te zijn, denkt Zwiep. 'We moeten wel kijken met welke leveranciers dit haalbaar is. Ik denk dan aan bijvoorbeeld kantoorartikelen of sanitaire voorzieningen.' Ook dit plan gaat een afstudeerder in februari uitzoeken.

Centraal geregeld
Ingewikkelder is het grootste project van Facility Services: er moet een centraal aanleverpunt komen buiten de ring voor alle producten van buitenaf. Vanaf dat punt zouden alle producten via interne distributie naar de verschillende locaties van de UvA en de HvA moeten worden gebracht. 'Dit zou betekenen dat externen niet hetzelfde rondje hoeven te doen dat onze interne distributie al doet voor onder andere de post.'

Officieel is er nog geen centraal punt, maar Zwiep denkt zelf aan bijvoorbeeld het Science Park of de Kauwgomballenfabriek. Of er zou aangesloten kunnen worden bij het centrale transport van De Nederlandse Bank of de gemeente. Maar er zitten meer haken en ogen aan dit project. 'Dit heeft een veel grotere impact dan die andere twee. Dit zal de hele organisatie op de kop zetten. Als je bijvoorbeeld computers laat leveren, geldt de garantie dan nog wel na het tweede transport? En meubels, laad je die uit de vrachtwagens in een nieuwe vrachtwagen, of is het handiger om de eerste vrachtwagen gewoon door te laten rijden?'

Duurzaamheid is de sleutel in het nieuwe plan van Facility Services, maar volgens Zwiep kan het plan ook goed zijn voor de portemonnee. Minder transport betekent namelijk minder kosten. En hoe meer locaties er aansluiten bij een plan als het centrale aanleverpunt, hoe goedkoper het is. 'Eigenlijk hebben we al een vervoersstroom in de stad. Het is mooi als iedereen daarop aansluit en we niet dubbel hoeven te rijden.'

Elektronisch of op de fiets
Uit het onderzoek blijkt dat het grootste deel van de leveranciers minder dan dertig kilometer hoeft af te leggen naar de onderwijsinstellingen. Hierdoor zou elektrisch rijden een oplossing zijn. Het vervoer van het centrale aanleverpunt naar de binnenstad zou met elektrische wagentjes en cargobikes kunnen worden gedaan.

Daar ziet Zwiep wel wat in. 'Te zijner tijd moeten wij onze eigen auto's ook weer vervangen. Die rijden nu nog op diesel. Het is slim om daar schonere auto's voor te nemen. En het hoeven niet eens per se auto's te zijn. Alles is mogelijk. Ik zie ook wel iets in het inzetten van studenten als fietskoeriers voor bijvoorbeeld de post. Dat lijkt me een leuke uitdaging voor de minor Ondernemerschap.'

Voor het eind van dit jaar wil Facility Services aantoonbaar resultaat zien op het gebied van duurzaamheid.
Lees meer over