Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
actueel

Wiskundig econoom Joris Marée UvA-Docent van het Jaar 2014

Dirk Wolthekker,
8 januari 2015 - 23:41
Wiskundig econoom Joris Marée, verbonden aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde (FEB), is vanmiddag in de Aula van de UvA verkozen tot Docent van het Jaar 2014. Dit  gebeurde tijdens de viering van de 383e dies natalis van de UvA.  Marée volgt farmacoloog Mieke Mulder op, die vorig jaar werd verkozen. Marée werkt als universitair docent bij de sectie wiskundige economie & wiskunde.

Marée moest het in de verkiezing opnemen tegen vijf andere docenten van vijf andere faculteiten. Zijn concurrenten waren Wendelien van Welie-Vink (kunstgeschiedenis, FGw), Martijn Dekker (sociale wetenschappen, FMG), Ulle Endriss (kunstmatige intelligentie, FNWI), Yvo Roos (neurologie, AMC) en Edgar du Perron (privaatrecht, FdR). In verschillende voorrondes, waaronder een voordracht-avond, moesten de kandidaten zich de afgelopen maanden kwalificeren. Saillant detail: tijdens de voordracht-avond op 4 december presenteerde Marée zich nadrukkelijk als kanshebber voor de hoofdprijs met een komische presentatie over kansberekening: hij wist te berekenen dat hij zelf de meest geschikte en waarschijnlijke kandidaat was om verkozen te worden tot Docent van het Jaar.

 Tussen de studenten
Marée won met zijn uitverkiezing de jaarlijkse gouden stelten, een wisselprijs waarmee wordt gesymboliseerd dat de winnaar boven het maaiveld uitsteekt. Daarnaast kreeg hij een geldprijs te besteden aan onderwijs of onderzoek en een ‘carte blanche’ waarmee hij naar eigen inzicht tien interdisciplinaire colleges mag verzorgen. Tijdens een korte reactie op zijn uitverkiezing relativeerde Marée zijn uitverkiezing direct. ‘Ik boven het maaiveld? Ik voel me helemaal geen steltloper. Ik sta het liefst tussen de studenten.’ Maar van die bescheidenheid moest de jury niets hebben. ‘Joris geeft met veel plezier en interesse college, hij is ontzettend betrokken, hij is altijd bereikbaar voor zijn studenten en hij is zelfs bereid om zijn eigen onderzoek op een lager pitje te zetten voor het onderwijs aan studenten.’

Marée is een echte docent: hij heeft jarenlang gewerkt op een middelbare school, is conrector en later rector geweest, maar koos na de geboorte van zijn oudste dochter voor de universiteit. Naast het geven van colleges doet hij onderzoek naar de mogelijkheden van (digitale) onderwijskundige vernieuwingen binnen de universiteit en houdt hij zich bezig met de aansluitingsproblematiek van middelbaar onderwijs en hbo naar de universiteit.