‘Voor mij zijn er in onze huidige maatschappij vier vakken kernvakken: Nederlands, Engels, wiskunde en informatica. Dat zijn de enige vakken die er echt toe doen.’ Dat liet UvA-hoogleraar psychologie Han van der Maas zich afgelopen woensdag in de radio-uitzending van 'Folia maakt kennis' ontvallen. Volgens Van der Maas zijn die vier vakken voor iedere Nederlander wezenlijk om zich in deze samenleving staande te houden.
Met argusogen ziet Van der Maas dan ook dat de populariteit van informatica op middelbare scholen afkalft. ‘Bijna alle wetenschapsgebieden zijn heel snel informatica-achtig geworden: bio-informatica, geografie is informatica geworden, psychologie is voor een heel groot deel informatica geworden. We hebben een enorme behoefte aan mensen die creatief met computers kunnen omgaan.’
Vanaf de basisschool
Om enthousiasme voor informatica op jonge leeftijd aan te wakkeren pleit Van der Maas er voor om kinderen al op basisscholen kennis te laten maken met simpele programmeertalen als Scratch. Ter vervanging van het gymnasium met Latijn en Grieks zou bovendien een prestigieuze bèta-plus-route op middelbare scholen moeten komen. ‘Er zijn nu vijf gymnasia in Amsterdam. Dat is nogal overdreven. Er moet een bèta-plus-alternatief komen voor de gymnasia en daar speelt informatica in mijn ogen een grote rol in.’
Op het basisonderwijs mag volgens Van der Maas de aan topografie bestede tijd wel worden ingeperkt. ‘Tot mijn verbazing leren kinderen nog steeds dertig plaatsen in de provincie Drenthe en alle kanalen in Nederland. Daar wordt heel veel tijd aan verdaan, ik denk: schrap dat,’ stelt Van der Maas. Op het middelbare onderwijs kunnen Latijn en Grieks – ‘waar ik het nut niet van in zie’, aldus de UvA-professor – volgens Van der Maas worden geslachtofferd ten gunste van beter informaticaonderwijs.
Beluister hieronder de uitzending van Folia maakt kennis
met Han van der Maas. Aanstaande woensdag is Ottho Heldring, voorzitter van de Ondernemingsraad van de VU, te gast.