Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
actueel

Studenten eerlijker naar de HvA lokken

Jeff Pinkster,
28 september 2011 - 08:09
Nieuwe studenten worden vanaf november eerlijker voorgelicht over de studie die ze gaan volgen. Afstudeervarianten mogen niet meer worden aangeduid als opleiding en studies moeten voortaan de wettelijke naam voeren.

Daardoor wordt de opleiding interactieve media voortaan aangeduid als communication and multimedia design, zoals de studie in de rest van Nederland heet. De veranderingen zijn het gevolg van het tienpuntenplan voor beter onderwijs. Al het voorlichtingsmateriaal is de afgelopen weken doorgenomen en waar nodig aangepast. Brochures moeten een reëel beeld van de opleiding geven, van het beroep en van het arbeidsmarktperspectief.

‘Zo komt het verschil tussen een leerroute en een opleiding duidelijker aan bod,’ aldus HvA-woordvoerster Suzanne Okkes. ‘Voorheen kon je ook nog wel zinnetjes lezen waarin stond dat je na je opleiding “ontzettend veel mogelijkheden” had. Dat is in het nieuwe materiaal veel concreter gemaakt. Opleidingen volgen de namen die wettelijk zijn vastgelegd in het Croho-register.’

In het zogeheten Centraal Register Opleidingen Hoger Onderwijs (Croho) zijn de namen van alle opleidingen in Nederland opgenomen die door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zijn erkend. ‘In de werving van studenten mag je geen andere naam gebruiken dan de Croho-naam,’ aldus een woordvoerder van de HBO-raad, de vereniging van hogescholen. ‘In de werving mag je wel subtitels gebruiken.’

Die uitzondering wordt bijvoorbeeld gebruikt voor de opleidingen die kunnen worden gevolgd aan het Amfi. Officieel heet de opleiding technisch commerciële confectiekunde. De naam wordt weliswaar in de folder vermeld, maar de naam Amfi wordt gebruikt om studenten te werven. HvA-rector Jet Bussemaker zei daarover eerder al dat het een te sterke merknaam is om te laten varen.