Een overstap naar volledig Nederlandstalig onderwijs zou de universitaire sector met 8,6 procent doen krimpen. Dat blijkt uit onderzoek van Groningse wetenschappers. Overigens wil de regering geen volledige overstap op Nederlandstalig hoger onderwijs, maar vooral paal en perk stellen aan de voortschrijdende verengelsing.
Naast een krimping van de universitaire sector zou ook het bruto binnenlands product dalen met 1,1 tot 1,6 procent. Dat zou mede komen doordat de beste wetenschappers Nederland zullen verlaten. Dit blijkt uit het onderzoek The Cost of Nativism. Evidence from the Netherlands dat nog niet peer reviewed is, maar als zodanig al is verschenen in de onderzoeksdatabank Social Science Research Network.
Wet internationalisering in balans
De regering – ook de vorige – is al langere tijd bezig met het terugdringen van het Engelstalig hoger onderwijs en daarmee van het aantal internationale studenten in het hoger onderwijs. Dit heeft er onder meer toe geleid dat de vorige minister, Robbert Dijkgraaf (D66) de Wet internationalisering in balans naar de Kamer heeft gestuurd. De huidige regering heeft de wet overgenomen, maar er bestaat veel weerstand tegen de wet, ook aan de UvA. Het UvA-bestuur liet in april nog weten de hele wet een lachertje te vinden, ook omdat er een uitgebreide toetsingsrondes komen om te bepalen of er wel behoefte is aan dergelijk onderwijs. De wet is nog niet door de Kamer en moet daarna nog naar de Senaat.
De onderzoekers kwamen achter hun bevindingen door het houden van een representatief experiment waarbij ze aan 900 studenten uit Nederland en daarbuiten (EU en niet-EU) studiekeuzes voorlegden die verschilden in taal (Nederlands of Engels), prijs en locatie. Door te analyseren welke opties werden kozen, konden de onderzoekers afleiden hoeveel waarde studenten hechten aan Engelstalig dan wel Nederlandstalig onderwijs. Ook maakten ze gebruik van eerder verricht onderzoek naar de productiviteit van wetenschappers.
Neutraal
Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse studenten gemiddeld neutraal staan tegenover de instructietaal in het onderwijs. Ze waren niet bereid extra te betalen voor Engelstalig onderwijs, maar ook niet voor onderwijs in het Nederlands. Beleidsmakers roepen vaak dat Nederlandse studenten college willen hebben in het Nederlands, maar dat lijkt niet zo te zijn.
Wel blijkt onder Nederlandse studenten verband te bestaan tussen levensvisie en taalvoorkeur: jongeren met een meer universele blik op de samenleving hechten wél belang aan het Engels, evenals Nederlandse studenten die menen dat Engelstalig onderwijs goed is voor hun loopbaan. Hetzelfde gold voor mensen die sterker geloofden dat Engels nuttig is voor hun carrière.
Op basis van deze uitkomsten berekenden de onderzoekers wat er zou gebeuren als Nederland zou overstappen op volledig Nederlandstalig onderwijs. In dat geval zou 86 procent van de internationale studenten niet meer voor Nederland kiezen. Dit zou leiden tot een krimp van de universiteitssector met 8,6 procent.