Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Foto: IIS / UvA
actueel

Annika Iselhorst (20) wint Create a Course Challenge met vak over nieuwe technologieën

Sterre van der Hee,
1 december 2023 - 09:18

De Duitse politicologiestudent Annika Iselhorst (20) is de winnaar van de Create a Course Challenge 2023: een prijs van het UvA-Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS) voor studenten met nieuwe interdisciplinaire curriculumideeën. Vorige week nam ze het op tegen vier andere finalisten die een nieuw vak bedachten rond het thema ‘future change’. 

Tijdens een bijeenkomst rond het podium van UvA-discussieplatform Room for Discussion in het E-gebouw van de Roeterseilandcampus pitchten studenten vijf ideeën, onder andere over cyberfeminisme, het snijvlak van quantumprincipes en sociale wetenschappen en het concept ‘viral gaan’. Iselhorst won de Challenge met het vak Decoding our Future: Opportunities and Threats of the Digital Revolution, waarin ze studenten wil laten nadenken over nieuwe technologieën en bijbehorende vraagstukken. 

De andere finalisten
  • Anna Vrtiak (masterstudent Digital Business) en Lisa van Oosten (bachelorstudent Information Science) bedachten een vak over digitale surveillance en cyberfeminisme;
  • Computational Social Science-student Luca Bausani richtte zich op het snijvlak tussen quantumprincipes en sociale wetenschappen;
  • Psychologiestudenten Evita Shrestha en Sascha Kraft wilden dat studenten met een transdisciplinaire blik naar het concept ‘community’ leerden kijken;
  • Masterstudent Shreya Shreemani Kumar (Finance) wilde het concept ‘viral gaan’ bestuderen vanuit een ethische en maatschappelijke invalshoek. 

In het vak van Iselhorst doen stuenten onderzoek naar nieuwe technologieën – de ontwikkeling, de betrokkenen, de mogelijkheden voor gebruik – en voeren ze kritische discussies. ‘We kijken verder dan populaire onderwerpen als AI en big data; denk aan nanorobots en neurotechnologie,’ zegt Iselhorst. ‘Omdat het vak interdisciplinair is, kunnen studenten vanuit verschillende achtergronden hun perspectief geven.’ Uiteindelijk schrijven studenten een adviesrapport aan beleidsmakers.

 

Iselhorst bedacht het vak omdat ze vond dat ze tijdens haar politicologiestudie te weinig leerde over technologieën, terwijl politiek uiteindelijk wel technologieregelgeving moet maken. ‘Over de nieuwste technologieën bestaan nog veel vragen bij overheden. Sommige automatische zelfstandige systemen, zoals reddingsdrones, zijn bijvoorbeeld heel nuttig om bosbranden te blussen, maar wat als diezelfde technologie wordt ingezet om mensen vanuit de lucht te beschieten met drones? Wat zijn de regels, wie mogen die technologieën bezitten, en waar liggen de grenzen? Binnen de Europese Unie heb je bijvoorbeeld dataprivacywet GDPR, maar in de Verenigde Staten geldt weer andere regulering. Voor sommige dingen lijkt nog helemaal geen wetgeving te bestaan, denk aan targeted advertisement van politieke partijen op sociale media. Landen weten vaak nog niet hoe ze dat moeten of willen reguleren.’

 

De jury prees het vak van Iselhorst onder meer wegens de mogelijkheid om techbedrijven actief te betrekken bij het onderwijs. Opvallend was verder dat vier van de vijf vak-ideeën een raakvlak hadden met de technologische revolutie, stelde IIS-medewerker en jurylid Linda de Greef na afloop. Volgens haar hadden juryleden verwacht dat het thema veel ideeën rondom duurzaamheid zou opleveren, maar ‘de digitale wereld resoneert waarschijnlijk goed met deze generatie studenten’. 

 

Iselhorst werkt komend jaar met onderwijsontwikkelaars van het IIS aan haar keuzevak, zodat deze volgend studiejaar in het eerste semester gegeven kan worden. Vorig jaar leverde politicologie ook al winnaars van de Challenge: Wytza Walstra en Sascha Brons kregen de prijs toen voor hun vak over voedselbosbouw.