Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Sija van den Beukel
actueel

Folia telt af | Kunstvervalsingen bekijken in het Stedelijk

Redactie Folia,
25 mei 2023 - 14:39

Folia bestaat komend najaar 75 jaar. De redactie blikt dagelijks met een (deel van een) artikel of video letterlijk terug op elk van die jaren en telt zo af naar 13 oktober, de dag dat ‘het mededelingenblad voor de civitas’ precies 75 jaar bestaat. Vandaag deel 5: 11 Oktober 1952.

De schaduw van de echte kunst

Als Rembrandt alle schilderijen vervaardigd zou hebben die men hem in de loop van de jaren heeft toegeschreven dan zou hij alle records op het gebied van leeftijd hebben geslagen. En beroemde vioolbouwers als Amati en Stradivarius zouden ieder wel tien handen gehad moeten hebben, om alle instrumenten te maken, die thans met hun naam prijken. Het euvel der vervalsingen is zo oud als de wereld en wanneer wij nu opgeschrikt worden door sensationele krantenberichten over valse Corots, valse Van Goghs, valse Picasso's, dan hebben wij dus niet te maken met een euvel van de laatste tijd.

 

Een inzicht te geven in de vele soorten vervalsingen op kunstgebied, de vooruitgang te tonen van de wetenschap in de bestrijding van het kwaad, en bovendien het onderscheidingsvermogen te scherpen, was het doel van de tentoonstelling „Vals of Echt” in het Stedelijk Museum te Amsterdam, die sinds de opening in Juli rond 25.000 bezoekers trok uit binnen- en buitenland.

‘De beperkte voorraad werd door vervalsers op handige wijze aangevuld’

Waarom vervalst men?

Men vervalst alles, wat in een bepaald tijdvak zeer gevraagd is, waarvan het aanbod klein en de marktprijs dus hoog is. Er is een periode geweest, dat oude geillustreerde handschriften bijzonder in trek waren. De uiteraard beperkte voorraad werd door vervalsers op handige wijze aangevuld. Zij kochten oude, minder waardevolle handschriften op, sneden ze uit elkaar en brachten de zo begeerde miniaturen aan op bladzijden, die alleen van tekst waren voorzien. Oude meubelen zijn altijd zeer gezocht geweest. Maar ook meubelen zijn gedoemd tot stof te vergaan. Blijft het publiek echter zijn zinnen zetten op oude kasten, kisten of stoelen, dan worden die ook geleverd — zwaar gerestaureerde exemplaren of meubels, die naar oude tekeningen vervaardigd zijn.

 

De antiek-werkplaatsen leveren u naar verkiezing oud porcelein, Chinese ceramiek, medailles, oude Oosterse tapijten, boekbanden en prehistorische voorwerpen. Elke periode kent kunstenaars of bepaalde stijlen, die in de mode waren of de voorkeur hadden boven andere. Werden de werken van Rafael hoog genoteerd, dan had het voor de vervalsers zin, met Rafael-vervalsingen op de markt te komen, richtte de aandacht zich op iets anders, dan wachtte een vervalser zich er wel voor met Rafael-imitaties te komen en wierp hij zich op iets anders.

 

[...]

Fragment uit ‘Vals of Echt’ uit de Folia van 11 oktober 1952