Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Marc Kolle (Folia-archief).
actueel

Studenten met dyslexie ervaren problemen met leesbaarheid tentamenopgaven

Thirza Lont,
6 februari 2023 - 16:00

Studenten met dyslexie hebben moeite met het lezen van tentamenopgaven, onder meer vanwege de kleine letters die worden gebruikt. Simpele veranderingen, zoals het gebruik van een ander lettertype, een grotere regelafstand en meer witregels zouden kunnen helpen de toetsen beter en sneller te lezen. ‘Lettertype Verdana zou de leesbaarheid aanzienlijk verbeteren.’

‘Als dyslexiestudent krijg je extra tijd voor je tentamens. Maar als je in een tentamenzaal zit en studenten gaan met elkaar praten tijdens het weglopen word je snel afgeleid. Ik heb ook dyslexie maar het halve uur tijd dat we extra krijgen zet door die “afleiding” geen zoden aan de dijk.’ Dit zegt masterstudent Physics and Astronomy Jord Muffels (23). Muffels heeft dyslexie en kan daardoor tentamenteksten niet goed lezen, een probleem dat om een oplossing vraagt.

Foto: Archief Jord Muffels
Jord Muffels werkt met een medestudent aan een ander lettertype voor tentamenvragen.

‘Met mijn medestudent Anouk Kreuger (22), die een master Forensic Science volgt, maar geen dyslexie heeft, heb ik onderzocht hoe we tentamens gemakkelijker kunnen maken voor studenten met dyslexie. Daarvoor hebben we gekeken naar een studie van het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs (ECIO). Daaruit bleek dat wanneer het gebruikte lettertype zou worden aangepast naar Verdana met een lettergrootte van 12 picapunt en anderhalve regelafstand, de leesbaarheid van de tekst aanzienlijk zou verbeteren.’

 

Struikelblokken

Als dyslect heeft Muffels struikelblokken meegemaakt. ‘Op school maakte ik vaak dt-fouten. En in het laatste jaar van de middelbare school, nadat ik een officiële test had gedaan waaruit bleek dat ik dyslexie had, werd mij op school verteld dat ik juist geen dyslexie had. En dat terwijl ik elke dag langer bezig was met leren dan mijn klasgenoten.’

 

‘Ik volg nu aan de UvA ook een lerarenopleiding om te laten zien dat ik ondanks mijn dyslexie nog steeds mijn ambities najaag. Daarnaast heeft de opleiding mij een goed perspectief gegeven over hoe onderwijs in de huidige vorm is ingericht en op welke punten het nog kan worden verbeterd, zeker in het perspectief van iemand met dyslexie.’

‘Op school maakte ik vaak dt-fouten’

Muffels en Kreuger zijn inmiddels als student-assistenten ingezet door de UvA om het plan van een ander lettertype en- grootte bij tentamenteksten te realiseren. Ze zijn er beiden ongeveer vier uur per week mee bezig. Tot nu toe hebben ze met de onderwijsraad, de studentenraad, docenten en opleidingscoördinatoren overlegd. ‘We proberen zo bewustwording te creëren. We starten bovendien een campagne over dyslexie en prestatiedruk, waarover we eind januari bij wijze van kick-off ook een presentatie hebben gehouden op de Science Park.’

 

Elk tentamen

Wanneer het font daadwerkelijk wordt geïmplementeerd, staat nog niet vast. Muffels: ‘Ik hoop in 2024. We zijn nu aan het onderzoeken hoe het nieuwe format het best kan worden geïmplementeerd bij de verschillende programma’s van online tentamens en hoe het dan zou gaan met papieren tentamens. Of iedereen de uiteindelijk tentamens krijgt in dit lettertype, is ook nog niet duidelijk. Maar ik kan me voorstellen dat het voor de UvA logistiek makkelijker is als dit lettertype voor elk tentamen gaat gelden.’