Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Ilsoo van Dijk (UvA)
actueel

Moordenaars, propaganda en jezelf ontdekken in finale Create a Course Challenge

24 november 2022 - 09:56

Waarom voelen mensen zich aangetrokken tot seriemoordenaars? Wat is de rol van propaganda en misinformatie in Sint-Petersburg? En waarom eten niet meer mensen vegetarisch? In de Create A Course Challenge bedenken UvA-studenten elk jaar zelf een vak. Vandaag  pitchen vijf finalistenteams hun plan.   

Kate Shavrova (21)

Studie: Politics, Psychology, Law and Economics (PPLE) 

Vak: Propaganda, power and the psychology of persuasion

 

‘Mijn vak is interdisciplinair en gaat over de rol van propaganda in maatschappelijke en politieke problemen en conflicten. Vanuit de politicologie gaan we de rol van propaganda als politiek instrument onderzoeken. Door de psychologische lens onderzoeken we hoe het kan dat politieke propaganda zo’n groot effect heeft op mensen. Ik volg de interdisciplinaire opleiding PPLE en deze lens hanteer ik daarom graag in mijn vak.’

Kate Shavrova.

‘Ik heb dit vak ontwikkeld omdat mijn familie uit Rusland komt en ik daar ook was afgelopen zomer. Toen maakte ik aan den lijve mee wat voor impact propaganda heeft op mensen en hun idee van de Rusland-Oekraïne oorlog. Er hingen in Sint Petersburg posters vol misinformatie over de oorlog. Ik wil met mijn vak de mogelijkheid creëren voor studenten om zich te informeren over de rol van propaganda in de huidige maatschappelijke problemen. Daarnaast wil ik ervoor zorgen dat het vak niet eurocentrisch is – we gaan ook naar de rol van propaganda kijken in onder meer Zuid-Amerikaanse landen en Aziatische landen. Als toetsing zie ik graag een eindessay. Ik vind zelf een essay schrijven als toetsing van het vak een fijne opdracht omdat je dan veel vrijheid hebt in de keuze van het onderwerp.’ 

Filipo Bianchi en Pika Kostanjšek.

Filippo Bianchi (21) en Pika Kostanjšek (21) 

Studie: Sociologie en psychologie

Vak: Where do I end, and you begin? An Exploration of the Self

 

Filippo: ‘Vorig jaar ontmoetten Pika en ik elkaar. Sindsdien zijn we vrienden geworden. Toen we het bericht kregen dat je als student zelf een vak mag bedenken waren we gelijk enthousiast.’ 

Pika: ‘In mijn studie – psychologie – onderzoeken we hoe mensen werken. Bij Filippo’s studie sociologie, ligt de focus daar ook op, maar meer vanuit een maatschappelijk perspectief. Onze disciplines vullen elkaar daarom goed aan. Ons vak legt de focus op mensen. Het doel is dat je leert over jezelf en hoe je werkt als individu. ‘Waar eindig ik en begin jij?’ doelt erop dat je als mens gevormd wordt in de maatschappij waarin je leeft. Je gaat bijvoorbeeld lijken op je vrienden en dezelfde interesses delen. Dus de vraag: ‘Wat is een persoon en waardoor wordt een persoon zoals hij is?’ staat bij ons centraal. We hanteren ook een niet-westerse en niet-wetenschappelijke benadering. Zo willen we tijdens de lessen ook gebruik maken van meditatie.’ 

Filippo: ‘We willen dat studenten de kans hebben om te leren over zichzelf en de maatschappij. Daarom willen we werken met een groepspresentatie en een individuele opdracht die studenten niet met de groep hoeven te delen, waarin ze ook de kans hebben zichzelf te ontdekken. Daarnaast willen we dat de cursus open is voor iedereen – want levensvragen zijn voor alle studenten relevant.’ 

 

‘We willen dat studenten de kans hebben om te leren over zichzelf en de maatschappij.’ 
Foto: Sophia Hieker (links) en Maggie O’Gorman.

Sophia Hieker (20) en Maggie O’Gorman (21) 

Studie: Politics, Psychology, Law and Economics (PPLE) 

Vak: Sensationalising Murder. The phenomenon of true crime 

 

Sophia: ‘We studeren allebei PPLE en in ons derde jaar mogen we keuzevakken kiezen. Toen we de opties zagen, was dat best teleurstellend.’ 
Maggie: ‘Het vak begon eigenlijk als grap, omdat we allebei groot fan zijn van true-crime podcasts. Het vak gaat niet over het bestuderen van de moordenaars. Het gaat om het fenomeen van true-crime en de media. Er zal bijvoorbeeld gekeken worden naar hoe daders geportretteerd worden en wat daar de consequenties van zijn in de maatschappij.’ 
Sophia: ‘Het is wel eens voorgekomen dat na een podcast over een misdaad de zaak opnieuw geopend is, juridische fouten ontdekt door de luisteraars werden dan rechtgezet. Het vak gaat verder ook in op de psychologische en sensationele aspecten van media. Hoe kan het dat mensen moordenaars als Jeffrey Dahmer cool vinden? Ik denk daardoor dat we echt een uniek vak hebben opgezet. Het onderwerp zelf is academisch gezien super nieuw. Er zijn best weinig publicaties over.’ 
Maggie: ‘Juist omdat het zo nieuw is, moeten we ook goed naar de aanpak kijken. Het is belangrijk om door alle gruwelijke details heen te navigeren zonder dat studenten zich onprettig voelen. Het vak is bedoeld voor iedereen die dieper de true-crime in wil duiken.’ 

 

‘Het vak begon eigenlijk als grap, omdat we allebei groot fan zijn van true-crime podcasts.’ 
Foto: Wytze Walstra (onder) en Sacha Brons (boven).

Wytze Walstra (21) en Sacha Brons (21) 

Studie: Political Science. Track: Political Ecology 

Vak: Food Forestry. Experiencing the Future of Nature and Agriculture 

 

Wytze: ‘Sacha en ik kennen elkaar al sinds de middelbare school. Daarna hebben we ook samen de bachelor Future Planet Studies (FPS) gedaan. Bij FPS kwamen we eigenlijk op het idee voor dit vak. We waren bezig met een documentaire voor een vak en toen vertelde mijn vader aan de keukentafel over voedselbossen en dat hij iemand kent die zich daarmee bezighoudt. Wij zijn toen langsgegaan bij het voedselbos van Wouter van Eck, de pionier van de voedselbossen in Nederland. We waren direct enthousiast. Een voedselbos is eigenlijk een methode van voedsel verkrijgen, waarbij natuur en landbouw zonder concessies gecombineerd worden. Het zet eigenlijk de verhouding tussen landbouw en natuur op z’n kop. We vinden dat dit verhaal over voedselbossen een plek op de UvA verdient. Vooral omdat bijvoorbeeld de stikstofcrisis nu zoveel voorkomt in de politiek en het maatschappelijk debat. Daarnaast doen andere universiteiten, zelfs Wageningen, hier nog niet zoveel mee. Het zou echt een primeur zijn voor de UvA. Tijdens ons vak willen we mensen vooral laten leren door zelf op pad te gaan en voedselbossen te bezoeken. Dit wordt dan aangevuld met opdrachten, zoals het bedenken van een interventie om de transitie van ons rammelende landbouwsysteem naar voedselbosbouw te ondersteunen.’ 

 

 

Alina Ovcharova.

Alina Ovcharova (21)

Studie: Psychologie

Vak: Apocalypse is not the end of the world 

 

‘In het tweede jaar van mijn studie deden we een experiment waarbij werd onderzocht of mensen die bang zijn voor klimaatverandering, ook daadwerkelijk acties ondernamen om iets tegen klimaatverandering te doen, zoals vegetarisch eten. Uit onderzoek blijkt dat dat vaak niet zo is. Zou dat komen omdat mensen toch het gevoel hebben dat er niks tegen de opwarming van de aarde gedaan kan worden? Of omdat mensen de overheid en bedrijven niet genoeg vertrouwen om actie te ondernemen? Maar zo nadenken over de toekomst heeft geen zin, want dan haalt de opwarming van de aarde ons als mensheid in. Daar focust dit vak zich dan ook op – in deze cursus ga je leren wat voor kleine dingen je kan doen om de opwarming van de aarde tegen te gaan, zoals het doen van vrijwilligerswerk met klimaatvluchtelingen. En wat het vak speciaal maakt? Ik wil dat er een gemeenschap ontstaat en connectie tussen mensen om ons samen in te zetten tegen klimaatverandering. Overigens heb ik de naam van het vak bedacht omdat er tijdens de coronapandemie vaak grappen werden gemaakt over het einde van de wereld.’ 

 

De Create A Course Challenge is een initiatief van het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS). Vandaag wordt door een jury bestaande uit Peter-Paul Verbeek (rector magnificus UvA), Lucy Wenting (directeur van IIS) en CSR-voorzitter Tessa Trapp de winnaar gekozen. Die wordt als student-assistent betrokken bij het opzetten van zijn of haar vak. De finale vindt tussen 17.00 en 19.00 uur plaats op het Room for Discussion-podium in gebouw-E van de REC, waar de teams hun vak pitchen.