Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Ronan Furuta (Unsplash)
actueel

‘Minder vliegen, maar dan ook een hoger reisbudget’

Dirk Wolthekker,
14 juni 2022 - 13:42

Voor het laatst dit academisch jaar kwam het Universiteitsforum bijeen. Via Zoom discussieerden zo’n 35 forumleden over het onuitputtelijke thema duurzaamheid, dat inmiddels echt wel over iets meer gaat dan zonnepanelen. ‘De trein is vaak twee of drie keer zo duur als het vliegtuig. De UvA zou de reisbudgetten flink moeten verhogen bij verplicht gebruik van de trein.’

‘Naar een congres in het buitenland gaan is niet per se omdat het leuk is. Dat wordt vaak gedacht, maar waar het om gaat is de wetenschappelijke uitwisseling van ideeën en kennis,’ vertelt een deelnemer. ‘Het verrichten van onderzoek is een internationale activiteit en dan gaat het niet aan om te zeggen dat je niet meer mag vliegen. Ook voor de kortere afstand is het vliegtuig soms noodzakelijk, al was het maar omdat de reisbudgetten aan de UvA vaak ontoereikend zijn voor het alternatief. De trein is vaak twee of drie keer zo duur als het vliegtuig. De UvA zou de reisbudgetten dan flink moeten verhogen.’

 

Wie had gedacht dat alles al gezegd is over duurzaamheid aan de UvA, kwam gisteren bedrogen uit. Steeds zijn er weer aspecten die nog niet aan de orde zijn gekomen, zoals het prijskaartje dat hangt aan congresbezoek als je er per veel duurdere trein heen moet. En stel dat er een UvA-vliegverbod voor medewerkers zou komen, leidt dit dan niet tot problemen bij het scouten van buitenlands talent?

‘Een vrije keus moet blijven bestaan, al zou je vegetarisch/veganistisch wel goedkoper kunnen maken om het te bevorderen’

Het zijn kwesties en vragen die gisteren aan de orde kwamen tijdens de laatste jaarbijeenkomst van het Universiteitsforum. De online bijeenkomst, waaraan 35 mensen deelnamen, was gewijd aan duurzaamheid, waarbij senior beleidsadviseur Ewout Doorman en Lucy Upton (de directeur van UvA’s Green Office) optraden als inleiders.

 

Dilemma’s

Duurzaamheid blijft een thema dat vol dilemma’s zit, want hoe duurzaam is duurzaam? Ben je ooit duurzaam genoeg? Kun je studenten en medewerkers verplichten zich duurzaam te gedragen of moet het allemaal vrijwillig? Doorman: ‘Hybride auto’s zijn qua duurzaamheid wel beter, maar misschien niet goed genoeg. En kun je mensen dwingen om duurzamer te leven en werken?’

‘Duurzaamheid moet wel echt iets toevoegen aan een vak, het moet meer zijn dan symboliek’

Liever niet dus, zo bleek uit het voorbeeld over het al dan niet vliegen naar congressen. Ook werd er gediscussieerd over de vraag of het eten op de UvA helemaal vegetarisch ofveganistisch moet worden. Daar voelden verschillende deelnemers helemaal niets voor. ‘Een vrije keus moet blijven bestaan, al zou je vegetarisch/veganistisch wel goedkoper kunnen maken om het te bevorderen.’

 

Defunding

Hetzelfde geldt voor het onderwijs. Daarvan wordt in steeds meer mate verwacht dat aandacht wordt geschonken aan duurzaamheid. ‘Maar het moet wel echt iets toevoegen aan een vak, het moet meer zijn dan symboliek,’ meenden verschillend deelnemers aan het forum. ‘Er zijn nog genoeg bachelors en masters die niet veel aandacht besteden aan ethics. Wat doe je dan op den duur? Geen geld meer beschikbaar stellen voor zulke opleidingen? Nee, dat niet. ‘Radicale defunding is niet per se een goed idee.’

 

Duurzaamheid blijkt een ongoing thema, waar het door studenten bemenste Green Office permanent aandacht voor vraagt, maar zo gemakkelijk is dat nu ook weer niet, liet Lucy Upton weten. ‘De hoge doorstroom van studenten leidt er gemakkelijk toe dat we steeds opnieuw het wiel uitvinden,’ hoewel de Sustainable Course List met het aanbod van duurzame vakken dan toch wel weer handig is.

 

Dit was de laatste bijeenkomst van de pilot Universiteitsforum in dit academisch jaar. Of en wanneer het forum weer bijeenkomt is nog onduidelijk. Een lopende evaluatie van de pilot moet daarover binnenkort duidelijkheid verschaffen.