Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Sabine van Erp (Pixabay)
actueel

Minder onderwijsweken: Centrale Ondernemingsraad wil korter academisch jaar

Henk Strikkers,
10 juni 2022 - 09:57

De Centrale Ondernemingsraad wil in gesprek met het UvA-bestuur over hoe de universiteit het academisch jaar korter kan maken. Dat betekent minder weken onderwijs en tentamens. Daarmee wil de raad de werkdruk voor wetenschappers verminderen.

De Ondernemingsraad, die alle medewerkers vertegenwoordigt richting het UvA-bestuur, schrijft dat in een brief die afgelopen woensdag is verstuurd. Volgens de raad zorgt ‘een steeds verder uitdijende onderwijslast’ voor toenemende ‘werk- en prestatiedruk’. Bovendien blijft er steeds minder tijd over voor onderzoek.

 

Hoewel de werkdruk al op verschillende manieren wordt aangepakt, is het volgens de raad nodig om ‘drastische maatregelen’ te nemen.

 

De Jonge Akademie

Vorig jaar verscheen een rapport van De Jonge Akademie, een denktank met jonge veelbelovende wetenschappers, waarin men onderzoek deed naar de lengte van het academisch jaar in Nederland. ‘Uit een recente vergelijking met zes Europese gerenommeerde universiteiten, die vergelijkbaar zijn met de Nederlandse universiteiten, blijkt dat Nederlandse docenten gemiddeld twee hele maanden meer per jaar aan doceren of tentamineren besteden dan hun collega’s,’ schrijft de raad over dat rapport.

 

De raad schreef de brief samen met de ondernemingsraad van de VU. De raad gelooft ‘dat wanneer beide Amsterdamse universiteiten hierin samen optrekken dit een belangrijk startpunt zal vormen voor een landelijke discussie en besluitvorming.’

Foto: Mina Etemad
Gerwin van der Pol

Volgens COR-voorzitter Gerwin van der Pol is de brief vooral bedoeld ‘om dit probleem te agenderen’. ‘Er zijn heel veel UvA’ers die hier problemen mee ervaren. Door de brief samen met de ondernemingsraad van de VU te sturen willen we voorkomen dat we tegen elkaar uitgespeeld worden zoals destijds bij de invoering van 8-8-4.’

 

8-8-4

Van der Pol ziet ook dat er meerdere manieren zijn om het academisch jaar te verkorten. Maar hoe is dat te combineren met de huidige 8-8-4-jaarindeling van de UvA? ‘Bijna alle faculteiten vullen die 8-8-4 op een eigen manier in, en het opvallende is dat faculteiten die er blij mee zijn vaak heel soepel met die indeling omgaan. Juist aan de faculteiten die strikt aan 8-8-4 vasthouden, is er veel onvrede.’

 

De Centrale Ondernemingsraad denkt zelf ook na over de beste manier om het academisch jaar te verkorten: ‘Vanuit mijn faculteit, de Geesteswetenschappen, zou het helpen om het derde en misschien het zesde blok onderwijsvrij te laten zijn,’ zegt Van der Pol. ‘Maar er zijn ook faculteiten waarin juist in het derde blok in januari erg belangrijk onderwijs gegeven wordt.’

 

Volgens de Ondernemingsraad is het vooral van belang dat dit hoog op de agenda van het bestuur komt, en dat men snel aanpassingen doorvoert. ‘Dan gaat het hopelijk om volgend academisch jaar, of het jaar erna.’

 

Pilot

Eerder dit jaar lekte uit dat het ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap werkt aan een pilot voor een verkort academisch jaar om de werkdruk te verminderen. Daaraan zouden een aantal universiteiten kunnen meedoen. Bij de pilot zou het Britse academisch jaar als voorbeeld gebruikt worden, dat is opgedeeld in drie periodes: van september tot half december, van half januari tot maart, en van april tot juni. In die laatste periode wordt over het algemeen weinig onderwijs gegeven en hebben studenten vooral veel tijd om te studeren voor hun tentamens.