Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Mina Etemad
actueel

Studeren met een functiebeperking: ‘Mijn studiesucces is de afgelopen twee jaar enorm verbeterd’

Thirza Lont,
31 januari 2022 - 12:48

Terwijl heel veel studenten reikhalzend uitkijken naar fysiek onderwijs, waren de laatste twee jaar voor sommige studenten met een functiebeperking ‘een zegen’. ‘Ik hoop dat de UvA ook na de pandemie hybride onderwijs blijft geven.’

Student psychologie Ece Utku (21) heeft autisme. ‘Voor de pandemie ervoer ik veel moeilijkheden met fysiek onderwijs. In werkgroepen kon ik me niet goed focussen op de stof vanwege de omgevingsgeluiden van mijn medestudenten,’ vertelt ze. ‘In grote tentamenzalen was concentreren helemaal een onbegonnen zaak door de hoeveelheid mensen om mij heen. Hierdoor heb ik bijna al mijn vakken in mijn eerste jaar niet gehaald.’

Ece Utku

Gemakkelijker

Utku geeft aan dat het een opluchting was toen onderwijs online werd tijdens de pandemie. ‘Vanuit de omgeving van mijn eigen huis kon ik bij toetsmomenten veel beter laten zien wat ik allemaal kan. Mijn studiesucces is hierdoor de afgelopen twee jaar enorm verbeterd.’

 

Student geschiedenis Maurits Huijbrechtse (24) zit in een rolstoel. ‘Thuisonderwijs is voor mij sowieso makkelijker dan naar de universiteit gaan, omdat het energie en tijd scheelt. Gelukkig was deze mogelijkheid er sinds de pandemie.’ Hij ziet dat er de laatste jaren meer aandacht is gekomen voor studenten met een functiebeperking.

 

Huijbrechtse is naast zijn studie student-assistent van UvA Ideas (voorheen: Student Disability Platform). Dat is een organisatie die zich inzet voor de belangen van studenten met een functiebeperking. ‘Wij zijn de ogen en oren van de UvA over studeren met een functiebeperking; als er iets speelt rondom het studeren met een functiebeperking, geven wij dat door aan de UvA. De UvA Ideas-klankbordgroep is hard gegroeid de afgelopen jaren.’

Joyce van der Wegen

Joyce van der Wegen, senioradviseur van ECIO, het expertisecentrum voor inclusief onderwijs ziet dat het hoger onderwijs gedurende de pandemie toegankelijker is geworden voor studenten met een functiebeperking. ‘De afgelopen twee jaar is meer aandacht gekomen voor studentenwelzijn, mede door recente onderzoeken over de mentale gezondheid van studenten. Ook is er meer aandacht gekomen welbevinden van studenten met een functiebeperking; de pandemie heeft hierbij als een vergrootglas gewerkt.’ 

 

Inhaalslag 

In 2016 was de UvA nog een van de slechtst scorende hoger onderwijsinstellingen op het gebied van studeren met een functiebeperking. Van der Wegen ziet dat de UvA het tegenwoordig stukken beter doet. De universiteit heeft bijvoorbeeld als één van de eerste hoger onderwijsinstellingen in 2018 van Nederland het VN-verdrag handicap onderschreven. Dat regelt algemene beginselen en de toegang tot hoger onderwijs voor studenten met een functiebeperking. Ook de aanwezigheid van UvA Ideas is volgens Van der Wegen een goed signaal.

Foto: Maurits Huijbrechtse

Huijbrechtse ziet nog wel problemen als het gaat om de communicatie vanuit de UvA. ‘De informatie die studenten kregen over de terugkeer naar de campus was erg onduidelijk. Elke faculteit ging zijn eigen richting in. Dit kan erg verwarrend zijn voor studenten met een functiebeperking omdat sommigen een zwakke gezondheid hebben en zich zorgen maken om het virus.’ Van der Wegen is het hier mee eens en voegt toe: ‘Studenten die bijvoorbeeld een beperking op het autisme-spectrum hebben, hebben veel baat bij duidelijkheid. Voor hen is het schommelende beleid heel vervelend.’ 

 

De toekomst

Van der Wegen: ‘Voor studenten met een fysieke functiebeperking kan het heel veel tijd schelen als het onderwijs online is. Daarnaast is de mogelijkheid tot colleges terugkijken heel fijn als studenten overdag een lager energieniveau hebben waardoor ze niet naar de universiteit kunnen gaan, of als een college samenvalt met een ziekenhuisafspraak. Studenten met mentale problematiek kunnen daarentegen benadeeld worden door het gebrek aan fysiek onderwijs, omdat ze het sociale contact heel erg missen. Dat is waarom we bij ECIO in de toekomst pleiten voor maatwerk.’

 

Daarin staat ze niet alleen. Ook de Landelijke Studentenvakbond vindt dat online colleges mogelijk moeten blijven voor sommige studenten, zegt voorzitter Ama Boahene tegen ScienceGuide. ‘Er is een groep kwetsbare studenten die het online onderwijs juist nodig heeft. Als niet altijd aanwezig kan zijn, dan is online onderwijs een uitkomst.’

 

Rust

Utku geeft ook aan bang te zijn dat de voordelen die online onderwijs heeft meegebracht wegvallen als de pandemie voorbij is. ‘De mogelijkheid tot thuis studeren gaf voor mij heel veel rust. Nu hoop ik ook dat de UvA hiervan heeft geleerd, en dat er ook na de pandemie hybride onderwijs gegeven kan blijven worden.’