Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: V.l.n.r. Lies Schouten, Lela Roos, Hina Daryanani
actueel

‘Aan mijn bijlesdocent durfde ik al mijn “domme vragen” te stellen’

Nadia Murady,
3 juni 2021 - 11:03

Uit onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs blijkt dat steeds meer studenten gebruik maken van aanvullend onderwijs. Ongeveer een op de vijf universitaire studenten heeft wel eens betaalde bijlessen of tentamentrainingen gevolgd. Maar waarom eigenlijk? ‘Ik heb voor duizend euro tentamentrainingen gevolgd.’

Foto: Privéarchief Hina Daryanani

Hina Daryanani

Student Economics & Business Economics, 20, heeft tentamentrainingen gevolgd.

 

‘Ik heb tentamentrainingen gevolgd om mijn kennis op te frissen. Het fijne aan de trainingen vind ik dat ze door afgestudeerden en jongvolwassenen worden gegeven. Ze leggen het vak het op een leuke en toegankelijke manier uit.

 

In tegenstelling tot de online lessen die je volgt bij een vak zijn de bijlessen veel interactiever, ook al zijn die ook via Zoom. Bij online colleges mis ik heel erg het contact met de docenten en andere studenten. Dat is bij de trainingen anders. Studenten zijn daar minder bang om vragen te stellen. Dat heeft vooral met de sfeer te maken denk ik. Die is veel luchtiger: mensen maken grapjes en houden tegelijkertijd de aandacht erbij. Tijdens een college voelt de afstand tussen de docent en student veel groter. Ik heb het gevoel dat de bijlesbegeleiders ons beter begrijpen en dat ze beter benaderbaar zijn, onder andere omdat ze zelf ook student zijn. Het voelt veiliger.

 

Vanuit de opleiding verschilt de ondersteuning heel erg per vak. Toen ik naar de studieadviseur van mijn opleiding ging met een probleem ervaarde ik niet genoeg hulp. Ze boden wel middelen aan om me te helpen, zoals studietips op de UvA-website, maar het voelde niet persoonlijk. Het advies was heel algemeen.

 

Alhoewel ik de trainingen heel fijn vind, is het ook duur. Daarom kies ik er alleen voor als ik het vak misschien niet haal. In totaal heb ik ongeveer drie of vier trainingen gevolgd.’

 

Foto: Privéarchief Lela Roos

Lela Roos

Afgestudeerd aan AUC Liberal Arts and Sciences, 21, heeft bijlessen gevolgd.

 

‘Amsterdam University College (AUC) is een honoursprogramma: het is zwaar en de sfeer is het omgekeerde van een zesjescultuur. Iedereen wil het goed doen en docenten verwachten ook dat je altijd je beste beentje voor zet. Daardoor vond ik het moeilijk om hulp te vragen. Ik had een gevoel van schaamte omdat ik bepaalde stof niet begreep.

 

Nadat ik een belangrijk vak niet gehaald had, en ik daardoor misschien niet zou afstuderen, had ik behoefte aan een stok achter de deur. Ik wilde liever geen studievertraging oplopen vanwege de druk om binnen drie jaar af te studeren. Ik voelde me daarom genoodzaakt om bijles te nemen.

 

Bij AUC is de drempel vrij laag om op een docent of student af te stappen, maar ik ben erg terughoudend in het vragen van hulp. Vooral bij sommige informaticavakken voelde ik me niet altijd veilig om vragen te stellen vanwege de sfeer in het klaslokaal. Aan mijn bijlesdocent kon ik alle “domme vragen” stellen die ik in de les niet durfde te vragen.

 

Het AUC heeft ook een bijlesprogramma waarbij ouderejaarsstudenten bijles geven over eerstejaarsvakken. Ik hoor verder niet zoveel over betaald bijles om hogere cijfers te halen. Het zijn vooral wanhopige momenten waarop je een vak wel móet halen omdat je anders bijvoorbeeld studievertraging oploopt.’

Foto: Privéarchief Lies Schouten

Lies Schouten

Student Business Administration, 23, volgde tentamentrainingen.

 

‘Ik heb onder meer voor de vakken statistiek, wiskunde en economie tentamentrainingen gevolgd. Het ging vooral om vakken waarbij je veel dingen moet leren en begrippen goed moet begrijpen. Doordat ik naast de vakken die ik volgde veel werkte, had ik niet veel tijd om alle lessen goed te volgen. De training was dus een inhaalslag van wat ik had gemist.

 

Ik vond de trainingen heel effectief: in één weekend leerde je alles, en kon je het goed onthouden. Het kost veel geld maar je weet 100 procent zeker dat je het vak haalt. Je krijgt veel meer begeleiding bij de training in vergelijking met een werkgroep op de universiteit. Die vond ik niet ondersteunend genoeg. Ik miste daar wat meer intensieve begeleiding en extra opdrachten om te oefenen.

 

De tentamentrainers proberen je zo goed mogelijk te helpen. Ze worden namelijk beoordeeld door de studenten en hun salaris hangt af van die beoordeling. Daarnaast biedt de organisatie een garantieregeling aan. Als je een tentamen niet haalt met de training, krijg je voor het volgende tentamen of herkansing een gratis training.

 

Veel van mijn medestudenten namen ook deel aan de trainingen. Ik sprak soms bijvoorbeeld met een vriendin af om dezelfde training bij te wonen. Uiteindelijk heb ik zo’n tien tot vijftien trainingen bijgewoond, die elk tussen de tachtig en honderd euro kostten. Het is wel heel veel geld, maar ik kon het me veroorloven omdat ik veel in de horeca werkte.’