Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Isabelle (l) en Daphne
actueel

UvA-studenten starten online kunstwinkel: ‘Kunst is voor iedereen’

Femke van Lonkhuizen,
5 februari 2021 - 13:57

Kunst alleen maar iets voor oude rijke mensen? Niet als het aan UvA-studenten Daphne Dumas en Isabelle Meijer ligt. Zij hebben tijdens de coronapandemie niet stilgezeten en zijn een online kunstplatform, genaamd Arthuis, begonnen. ‘Wij willen voorkomen dat kunstwerken verstoffen in de kelder van galeries én laten zien dat kunst voor iedereen toegankelijk is.’

‘Als een kunstwerk in een galerie niet verkocht wordt, betekent het niet dat het een slecht werk is.’ Met deze gedachten zijn student Media & Cultuur Daphne Dumas (22) en student Kunstgeschiedenis Isabelle Meijer (27) het bedrijf Arthuis begonnen. ‘Sinds we elkaar twee jaar geleden hebben ontmoet, zijn we al aan het fantaseren over het starten van een eigen bedrijf. Eerst waren het nog halve ideeën op bierviltjes tijdens een avondje uit, maar al snel begon het steeds meer vorm te krijgen. Tijdens de eerste lockdown hadden we extra tijd en konden we aan de slag. Inmiddels steken we alle tijd die we overhebben in Arthuis’, vertelt Daphne.

 

Daphne en Isabelle kennen elkaar van de studie kunstgeschiedenis. Dat Isabelle deze studie is gaan doen, is niet gek. Haar ouders hebben allebei een kunsthandel. ‘Kunst werd er bij mij met de paplepel ingegoten.’ Ook Daphne was op jonge leeftijd al geïnteresseerd in kunst. ‘Ik kocht mijn eerste kunstwerk op zeventienjarige leeftijd op vakantie in Ibiza. Ik had toen van mijn ouders geld gekregen wat ik daar mocht uitgeven. In plaats van andere spullen, heb ik met dit geld een werk gekocht van kunstenaar Jack Melville die exposeerde in het Atzaro hotel in Ibiza. Dit werk hangt nu nog steeds in mijn studentenkamer.’

Foto: Arthuis

Upcyclen

Tegenwoordig zijn er restaurants die maaltijden serveren waarvan de houdbaarheidsdatum verlopen is en modemerken die oude collecties upcyclen. ‘Producten een tweede leven geven is helemaal hip. Dit is dan ook wat ons onderscheidt van andere kunstaanbieders,’ vertelt Isabelle. ‘Wij bieden niet de werken aan die bij een galerie in de spotlight hangen, maar juist de werken die zijn overgebleven. Dat maakt ons uniek. Galeries kunnen net als kledingwinkels de producten niet voor altijd in de winkel laten hangen. Ze moeten vernieuwen. De werken die niet verkocht zijn verdwijnen dan in lades en in de kelder. Maar deze werken zijn vaak veel te mooi om te laten verstoffen.’

 

Daarnaast vinden veel mensen het spannend om zomaar een galerie binnen te stappen. De vaak imposante ruimte, artistieke galeriehouders en hoge prijzen, maken vooral jongeren onzeker. Daphne en Isabelle hebben gemerkt dat deze onzekerheid ook ontstaat doordat jongeren het gevoel hebben niet genoeg van kunst af te weten of niet goed te weten wat hun persoonlijke smaak is. Isabelle: ‘In een galerie wordt weinig informatie gedeeld over de werken of de kunstenaar. Om meer informatie te krijgen, moet je dat zelf vragen. Ook staat er vaak prijs op aanvraag bij, wat veel mensen afschrikt.’

 

Met Arthuis willen we dit veranderen, zegt Daphne. ‘Onze winkel is online. Dit geeft mensen de tijd om rustig dingen uit te zoeken voordat ze een kunstwerk aanschaffen. Ook zijn wij een stuk transparanter dan een galerie. Op onze website delen wij informatie over de achtergrond van de kunstenaar, het werk en de techniek die gebruikt is. Zo gaat een kunstwerk meer leven.’

‘Elk kunstwerk heeft een verhaal, niet alleen de werken die in het Rijksmuseum hangen’

Nieuwe generatie kunstliefhebbers

‘Hoeveel zonnebloempitten werden gebruikt in het Sunflower Seeds-project van Ai Weiwei dat in 2,5 jaar tijd met de hand is gemaakt?’ of ‘Wat is het belangrijkste doel van de Guerrilla Girls?’ Dit soort vragen kun je elke woensdag beantwoorden in de quiz op de Instagram van Arthuis. Daphne en Isabelle proberen zo een jongere doelgroep te bereiken. Enthousiast beginnen ze allebei door elkaar te vertellen waarom. Daphne: ‘Kunst wordt leuker als je het verhaal erachter weet. Elk kunstwerk heeft een verhaal, niet alleen de werken die in het Rijksmuseum hangen.’ Isabelle: ‘Van mensen in onze omgeving horen we dat ze hierdoor kunst steeds leuker gaan vinden. Zo ontstaat een nieuwe generatie kunstliefhebbers.’

 

De toegankelijkheid zit hem niet alleen in het platform waarop ze kunst aanbieden. Daphne en Isabelle zijn kritisch over de werken die ze uitkiezen. ‘In onze collectie ligt de nadruk op post-moderne en hedendaagse kunst. Binnen dit spectrum hebben we zowel popartwerken als abstracte werken. Ook bieden wij veel grafiek aan. Dit is een vorm van kunst waarbij de kunstenaar gebruik maakt van een speciale druktechniek. Omdat je het drukt, kunnen er meerdere afbeeldingen gemaakt worden. Kunstenaars als Andy Warhol en Keith Haring gebruikten deze techniek ook. Hun ideologie was ook om kunst naar iedereen te brengen.’

Foto: Arthuis

Ondernemen als student

Inmiddels werken ze samen met drie galeries, hebben ze veertien werken verkocht waarvan één internationaal en krijgen ze steeds meer Instagram volgers. Maar dat betekent niet dat ze tijdens het opstarten van hun bedrijf niet tegen de nodige onverwachte dingen zijn aangelopen. Zo vertelt Isabelle lachend: ‘Toen we begonnen hadden we ontzettend veel ideeën, bijvoorbeeld over locaties waar we foto’s wilden maken met de kunstwerken. Zo wilden we foto’s met de kunstwerken bij de grachten en op de fiets. Maar toen we bij een van de galeries aankwamen om een aantal werken op te halen, bleek het dat we ze helemaal niet mee naar buiten mochten nemen zonder bescherming.’

 

Daphne haakt er lachend op in: ‘Laatst verkochten wij een aantal werken aan een man die in Amsterdam woont. We gingen de werken samen bij hem langsbrengen. Deze man bleek toen een échte kunstverzamelaar te zijn en had honderden werken in hetzelfde genre in zijn woning ophangen en liggen. Hij kon ons dan ook veel meer vertellen over de kunst dan wij hem.’