Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Iris Wang (Unsplash)
actueel

UvA wil af van first come, first serve bij vakaanmelding

Maureen Blankestijn,
13 januari 2021 - 10:42

Voor de derde keer in vijf jaar ging het dit najaar mis bij de vakaanmelding van de UvA. Het is tijd voor een nieuw systeem, vindt de universiteit. ‘We willen een nieuw proces, niet meer first come, first serve.’

Begin december is het weer raak. Achtduizend studenten melden zich op dezelfde webpagina om een plekje te veroveren bij de gewenste vakken, met de gewenste uitslaap-tijden voor het volgende semester. De eerste vijfduizend studenten melden zich zonder problemen aan.

 

Maar om 08:13 gaat het mis. Het systeem komt in een zogeheten ‘deadlock’ terecht, een fout in het systeem waardoor iedereen op elkaar zit te wachten om toegang te krijgen tot de volgende stap. Hierdoor lopen de wachttijden voor de drieduizend studenten die zich nog niet hebben aangemeld voor hun vakken enorm op, voor sommigen tot wel meer dan een uur.

In de voorgaande jaren ging het al eens op andere punten mis bij de halfjaarlijkse vakaanmelding

‘Dit probleem was nieuw voor ons. Het was een ander probleem dan waar we voorgaande jaren mee te maken hadden,’ laat een woordvoerder van de UvA weten. In die voorgaande jaren ging het inderdaad op andere punten mis bij de halfjaarlijkse vakaanmelding. In 2019 raakten de servers overbelast waardoor de website crashte. Vier jaar eerder werden de studenten doorverwezen naar de reeds gesloten vakaanmelding van het jaar daarvoor, waardoor de wachtrijen aanzwollen tot enorme proporties.

 

Minder keuzevrijheid of inschrijven per faculteit

Over de vraag hoe de vakaanmelding dan wél moet worden ingericht bestaat al langer discussie onder studenten. Een oplossing die de revue passeerde naar aanleiding van de storing in 2019, was het beperken van keuzemogelijkheden voor studenten, wat zou leiden tot een soepeler verloop tijdens de aanmeldingsperiode. Maar met het aanpassen van de keuzevrijheid van de student naar de capaciteiten van de ICT, was niet iedereen het eens. Ook Tjibbe Valkenburg student kunstgeschiedenis en lid bij studentenpartij TOF vond dit niet de juiste oplossing, schreef hij in zijn opinie. ‘Juist het onderwijs moet zich schikken naar de student. De keuzevrijheid op de faculteit Geesteswetenschappen is juist voor veel studenten een belangrijke kracht.’

‘Dit systeem staat gelijk aan je inschrijven voor problemen, in plaats van voor de te volgen vakken’

Afgelopen december stelde student rechtsgeleerdheid Kirsten Meiring, in haar opinie over de frustraties rondom het vakaanmelden, voor om de aanmelding per faculteit te organiseren. De studenten van alle faculteiten zich tegelijkertijd laten inschrijven ‘staat gelijk aan je inschrijven voor problemen, in plaats van voor de te volgen vakken,’ stelde ze.

 

Andere opties

Ook de UvA buigt zich al langer over dit probleem, laat een woordvoerder weten. Maar dankzij weer een nieuwe storing lijkt de tijd te dringen. Het programma onderwijs & logistiek houdt zich onder meer bezig met het verbeteren van de vakaanmeldingsprocedure. Sinds dit jaar wordt ook gekeken naar andere opties dan het principe van ‘wie het eerst komt, die het eerst maalt,’ vertelt een woordvoerder. ‘De vakaanmelding is op dit moment een stressvolle gebeurtenis, zelfs als er geen storing is, omdat we een first come, first serve-methodiek hanteren. Die methodiek zorgt ervoor dat er een grote druk op de IT staat en die alleen maar toeneemt als er een storing is. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.’

 

Van die halfjaarlijkse paniek-momenten bij ICT en studenten wil de UvA af, vertelt een woordvoerder. ‘We willen een nieuw proces, niet meer first come, first serve.’ Daarvoor wordt een nieuwe applicatie en een nieuwe procedure ontwikkeld. De bedoeling is dat deze eind dit jaar in gebruik kan worden genomen. Maar wat er voor in de plaats komt, een loting of misschien een meritocratische manier van bepalen of iets totaal anders, daarover laat de UvA niks los: ‘De komende tijd zal worden bekeken wat het beste alternatief is,’ aldus de woordvoerder.

Lees meer over