Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: FEB
actueel

FEB komt met interactief college in theaterstudio met Zoom-wand

Sterre van der Hee,
27 augustus 2020 - 16:31

De Faculteit Economie & Bedrijfskunde start maandag een eerste college vanuit het ‘Hybrid Learning Theatre’, waar docenten lesgeven naast een grote webcamwand en voor een kleinschalig live publiek. Hoogleraar Maarten Pieter Schinkel (economie), een van de initiatiefnemers, legt uit.

Wat gaat er gebeuren in het ‘Hybrid Learning Theatre’? 

‘Docenten kunnen colleges geven in een theater-achtige setting met live publiek. Ze staan naast een Zoom-wand met studenten die het college online volgen. In onze professionele studio zijn allerlei interactievormen mogelijk: een student uit de zaal kan een vraag stellen, maar een online student net zo goed – dan wordt deze persoon uitvergroot op de wand. Studenten kunnen in Zoom de presentatieslides of een virtueel whiteboard te zien krijgen. Er is ook regie nodig, we hebben een klein technisch team dat kan schakelen tussen verschillende camerastandpunten tijdens het college. De interactie komt zo het dichtst bij die van een “normale” collegereeks.

We beginnen maandag met het college van Principles of Economics and Business, die reeks gaf ik altijd vanuit theater Carré of het DeLaMar. Vorig jaar, voor de coronacrisis, waren daar 1.800 studenten bij aanwezig, nu mogen maximaal dertien studenten met anderhalve meter afstand tussen de stoelen uitgenodigd worden in onze studio. Ik selecteer tien studenten op basis van vragen op een forum en wekelijkse examen-achtige vragen. De rest volgt het college online. Ook enkele andere grote eerstejaarscolleges worden vanuit de studio gegeven. Sommige docenten willen werken met een first come, first served-beleid.’

Foto: Ineke Oostveen (UvA)
Maarten Pieter Schinkel

Hoe ontstond dit idee? 

‘Ik zag het satirische programma Even tot hier waarin de productie een Zoom-wand gebruikte voor interactie met het publiek. Dat vond ik ontzettend slim en goed werken. Wij wilden hetzelfde effect bereiken, maar wij zijn natuurlijk live en gebruiken slides, dus dat is technisch best ingewikkeld. Ik zag het ook echt niet zitten om thuis voor mijn scherm college te gaan geven: interactie is wat onderwijs inspirerend maakt. Dus ben ik met projectleider Maud Pols in gesprek gegaan met een theatermaker van het DeLaMar. We hebben uiteindelijk samen heel snel een studio gerealiseerd op de derde verdieping van de Amsterdam Business School.’ 

 

Dat kost natuurlijk meer dan een gewoon college via Zoom. 

‘De faculteit heeft geïnvesteerd omdat we het hybride concept ook in de toekomst, als de coronatoestand voorbij is, willen gebruiken. Die investering bedroeg enkele tienduizenden euro’s – als je als docent een college wil opnemen ben je vrij om je op de inhoud te richten en hoef je je geen zorgen te maken over de techniek. We hebben ook wel een kleine studio op de UvA waarin docenten bijvoorbeeld een mooc (massive open online course, red.) kunnen opnemen, maar dit theater is speciaal gemaakt om colleges zo aantrekkelijk mogelijk interactief te presenteren.

Het is ook een mooie mengeling van online en fysiek onderwijs, we merken dat veel docenten al interesse hebben – zo zal het vak Strategy & Organization van Pushpika Vishwanathan ook vanuit het theater worden gegeven. Zij gaat vanuit haar chesterfield-fauteuil met studenten in gesprek. Ik vind het geweldig dat deze onderwijsvorm mogelijk is, zeker nu we zo beperkt worden door de coronacrisis.’

 

Is dit hoe college geven er in de toekomst uit zal zien? 

‘Uiteindelijk wil ik zelf toch terug naar Carré. Ik denk dat live colleges toch het beste werken omdat je directe interactie hebt. Maar dit is zeker een inspirerende vorm die een belangrijke rol kan spelen in onderwijs van de toekomst. We gaan het goede ervan ontdekken en behouden.’ 

Foto: FEB
De stoelen voor de studenten die fysiek bij het college aanwezig mogen zijn
Foto: FEB
De Zoom-wand